środa, 5 kwietnia 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE SZESNASTE

Łukasza 12,1-59

OSTRZEŻENIA I OBIETNICE
Łk 12,1-12

1.       Jakie ostrzeżenia formułuje Pan Jezusa w tym fragmencie?
2.       Czym jest obłuda[1]?
3.       Jakie składa obietnice i jakie formułuje polecenia?
4.       Jak rozumieć
5.       Co to znaczy „bluźnić Duchowi Świętemu”? Zobacz tę wypowiedź w kontekście, w jakim pojawia się w Ewangelii Mateusza 12,22-32.

NIEBEZPIECZEŃSTWO CHCIWOŚCI I BOGACTW
Łk 12,13-34

1.       Z jakim problemem[2] przyszedł do Jezusa ktoś z tłumu?
2.       Czym jest chciwość i zachłanność[3]?
3.       Jak być bogatym w Bogu (wobec Boga)?
4.       Czego uczniowie Jezusa mogą się nauczyć od kruków i lilii polnych?
5.       Co jest przejawem „małej wiary”?
6.       Na ile dosłownie należy traktować słowa w. 33? Porównaj te słowa ze świadectwem i zaleceniem Pawła: 2 Tes 3,6-15.
7.       Co powinno być skarbem uczniów Jezusa?

GOTOWOŚĆ NA PRZYJŚCIE PANA – CZUWAJĄCY SŁUDZY
Łk 12,35-48

1.       Do czego zachęca Jezus swoich uczniów (słuchaczy)?
2.       Jakie jest znaczenie przypowieści o „wiernym lub niewiernym słudze”?
3.       Co zostało nam dane w szafarstwo (zarządzanie) do czasu przyjścia Jezusa?
4.       Jaka odpowiedzialność została Tobie dana?

PODZIAŁ I ZNAKI CZASU
Łk 12,49-59

1.       O jakim ogniu i poróżnieniu mówi Jezus?
2.       Czego uczy nas przypowieść[4], którą wypowiada Jezus w w. 58-59?


[1] SJP: postawa kogoś, kto ukrywa swoje prawdziwe myśli i uczucia, aby zaprezentować się w lepszym świetle. W tekście NT „obłuda” to hypokrisis , oznaczało ono grę aktora na scenie teatru. Hipokryzja „skłania złych ludzi do ukrywania swego zła w obawie przed dobrymi, a ludzi dobrych do ukrywania swej dobroci w obawie przed złymi” (McGarvey).
[2] Kwestie dziedziczenia były regulowane prawem żydowskim. Możliwe, że ów człowiek był młodszym z braci, który nie zgadzał się z tym, że najstarszy brat otrzymywał podwójną część spadku (zob. Pwt 21,17).
[3] Pożądanie, chęć posiadania więcej, niezaspokojone pragnienie nadmiaru dóbr.
[4] Jezus nawiązuje do starożytnej kary więzienia za długi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz