środa, 29 marca 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE PIĘTNASTE

Łukasza 11,1-53

O MODLITWIE
Łk 11,1-13

1.       Przypomnij sobie wcześniejsze fragmenty Ewangelii Łukasza mówiące o modlitwie Jezusa[1].
2.       Co skłoniło uczniów do wyrażenia prośby: „Panie, naucz nas modlić się”?
3.       Porównaj tekst modlitwy, którą przytacza Jezus, w zapisie Ewangelii Łukasza i Mateusza (Mt 6,9-13).
4.       Dlaczego Pan Jezus uczy zwracać się do Boga „Ojcze[2]”?
5.       Jakie elementy można wydzielić w modlitwie Pańskiej?
6.       Jaki jest związek pomiędzy przebaczeniem pochodzącym od Boga, a naszym przebaczaniem (zob. Mt 6,14-15; Mk 11,25-26)?
7.       Czego uczy o modlitwie przypowieść Jezusa[3]?
8.       Jakiego daru udziela Bóg tym, którzy przychodzą do Niego? Kim jest Duch Święty?
9.       Jak Duch Święty manifestuje swoją obecność w tych, których zamieszkuje?

JEZUS WOBEC OSKARŻEŃ
Łk 11,14-27

1.       W jaki sposób przejawiała się obecność demona w przytoczonej historii?
2.       Jak Jezus dowodzi absurdalności oskarżeń, że wygania demony mocą Belzebuba[4]?
3.       Czy istnieje królestwo diabła? Gdzie? Jak ono się przejawia?
4.       Czego dowiadujemy się o Ewangelii z w.20-23?
5.       W jaki sposób „jakaś kobieta” chwali Jezusa? W czym tkwi źródło błogosławieństwa dla człowieka?

ZNAK JONASZA I RZECZ O LAMPIE
Łk 11,29-36

1.       Dlaczego „to pokolenie” jest, zdaniem Jezusa, zepsute?
2.       Jakiego „znaku[5]” domagano się od Jezusa? O czym świadczy to żądanie?
3.       Jaki znak zapowiedział słuchaczom Jezus?
4.       Czego można nauczyć się z przykładu Niniwy i Królowej Południa[6]?
5.       Czym jest „zdrowe” i „chore” oko[7]?


NAPIĘTNOWANIE RELIGIJNYCH PRZYWÓDCÓW
Łk 11,37-54

1.       Jakie zarzuty formułuje Jezus wobec faryzeuszów i uczonych w Piśmie[8]?


[1] Łk 3,21; 5,16; 6,12; 9,16.28; 10,21; (także: Łk 22,17-19.32.41; 23,34.46; 24,30)
[2] Zob. Iz 63,16; 64,8; Ml 1,6. W modlitwie Żydzi zwracali się do Boga słowami „Nasz Ojcze niebiański”, ale zwrot „Abba” (Tato) był rzadkim określeniem wobec Boga. NT akcentuje Boże ojcostwo: Rz 8,15; Ga 4,6.
[3] Z powodu nieustępliwości – dosłownie „bezczelności”
[4] Mianem Belzebuba określano prawdopodobnie księcia demonów – nazwa ta oznacza „Króla Gnoju”. Imię „Belzebub” jest spokrewnione z imieniem pogańskiego boga zwanego „Baal-Zebub” w 2 Krl 1,2. Używane było zamiennie wobec imienia „Belial” (2 Kor 6,15), było powszechnie stosowanym określeniem diabła.
[5] Mogło chodzić o coś widowiskowego, jak wielkie zjawisko na niebie, czy znaki podobne tym, które czynił Mojżesz w Egipcie.
[6] Królowa Saby (zob. 1 Krl 10,1-13)
[7] „Pan Jezus mówi o pewnej szczególnej cnocie, która rozjaśnia oko i o pewnym szczególnym błędzie, który oko zaciemnia. Czytamy o „zdrowym” oku i o „chorym”. To dosłowne tłumaczenie z języka greckiego. Lecz słów tych użyto tu w szczególny sposób, dość powszechnie spotykany w języku greckim, w którym Nowy Testament został napisany.
Słowo „zdrowe”, po grecku hablous, ma odpowiadający mu rzeczownik hablotes. Jakub mówiąc o Bogu, który daje chętnie (Jk 1,5), używa przysłówka hablos. Podobnie w Rz 12,8 Paweł zachęca przyjaciół do tego, by ofiarowali „w szczerości” (hablos). Podsumowując znaczenie słowa hablous winniśmy je przetłumaczyć przez wspaniałomyślność, życzliwość. Pan Jezus mówi właśnie o życzliwym oku. Słowo „chore” – po grecku poneros to literalne znaczenie wyrazu. Jednakże w Nowym Testamencie i w Septuaginacie poneros zazwyczaj znaczy: skąpstwo lub niechęć.
Jezus mówi: „Jedynie życzliwe nastawienie może zapewnić ci jasny i niezniekształcony pogląd na życie i ludzi. Nic tak bardzo nie zniekształca naszego poglądu na życie i ludzi jak skąpstwo i nieżyczliwość”. – Komentarz do NT Williama Barclaya.
[8] 6 BIADA: (1) skupianie się na tym, co drugorzędne, lekceważenie tego, co najważniejsze (2) wywyższanie siebie (3) nieczystość = groby nieoznaczone (4) nakładanie na ludzi brzemion nie do uniesienia (5) zabijanie proroków (6) ukrywanie kluczy wiedzy = poznania prawdy Bożej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz