WEZWANIE DO NAWRÓCENIA
Łk 13,1-9
1. Kim
był Piłat[1]?
2. Dlaczego
Jezusowi przyniesiono wieść o zamordowanych Galilejczykach?
3. Jak
Jezus reaguje na wiadomość? Na co zwraca uwagę słuchaczom?
4. Czego
metaforą jest drzewo figowe w przypowieści Jezusa? A czego jego właściciel i
opiekun ogrodu?
5. Do
czego zachęca przypowieść Jezusa?
UZDROWIENIE KOBIETY W DNIU SZABATU
Łk 13,10-17
1. Co
Jezus robił w synagodze[2]?
2. Co
wiemy o kobiecie, którą Jezus uzdrowił?
3. Jak
zareagował przełożony synagogi? Co miał do powiedzenia Jezus?
4. Jaka
lekcja płynie z tej historii? Czy grozi nam hipokryzja ubrana w „religijne
szaty”?
KRÓLESTWO BOŻE I JEGO NATURA
Łk 13,18-30
2. Co
było troską „Kogoś” pytającego z tłumu?
3. Dlaczego
Jezus posłużył się obrazem „wąskiej (ciasnej) bramy”? Jak dziś można oddać
słowa: „Jedliśmy i piliśmy z tobą? Na ulicach naszych nauczałeś?” Dlaczego te
doświadczenia nie pomogły?
4. Co
jest powodem odesłania[5]
„bijących w bramę i pukających”?
5. Porównaj
w. 29 z pytaniem z w. 23. Jakie wnioski?
6. Kim
są „pierwsi”, kim „ostatni”?
HEROD I JEROZOLIMA
Łk 13,31-35
2. Co
Jezus mówi o Jerozolimie? Co zapowiadają słowa
„Zobaczycie mnie dopiero wtedy, kiedy będziecie mówili: «Chwała temu, który
przychodzi w Imię Pana»”[8]?
[1] Pontius Pilatus to po łacinie Piłat z
Pontu. Zapewne więc rzymski prokurator pochodził z Pontu, starożytnej krainy w
północno-wschodniej Azji Mniejszej, dziś na terytorium Turcji, podbitej przez
Rzym w r. 63 p.n.e. Prokurator był urzędnikiem postawionym przez cesarza albo
na czele ważnej jednostki administracyjnej (biura kancelarii, zarządu dróg,
itp.) albo na czele prowincji. W tym ostatnim przypadku (dotyczącym Piłata)
miał uprawnienia namiestnika. Poza Ewangeliami i apokryfami istnieją dwa ważne
źródła historyczne oceniające zarządzanie Judeą przez Piłata. Są to źródła
żydowskie. Piszą o nim mianowicie filozof Filon z Aleksandrii i historyk Józef
Flawiusz. Obaj przedstawiają prokuratora jako nieprzyjaciela Żydów. Judea do roku 6 nie była rzymską
prowincją. Rządzący nią syn Heroda Wielkiego, Archelaus, podlegał namiestnikowi
prowincji Syrii. Od roku 6, gdy usunięto Archelausa i wprowadzono bezpośredni
zarząd rzymski, była zaliczana do trzeciej grupy prowincji cesarskich (obok
prowincji senatorskich i cesarskich), zarządzanych przez prokuratorów. Były to
terytoria, które uważano za niemożliwe do zasymilowania z pozostałą częścią
państwa. Prokuratorzy w tych prowincjach mieli za zadanie przede wszystkim
czuwać nad spokojem w danym kraju, by nie dopuścić do ewentualnej agresji
przeciwko Rzymowi. Jego zadanie polegało także na skutecznym ściąganiu
podatków. Kariera Piłata w Judei skończyła się w roku 36 (lub na początku 37).
Namiestnik ośmielił się pieniądze należące do świątyni przeznaczyć na budowę
wodociągu w Jerozolimie. Według Żydów pieniądze świątynne mogły być użyte tylko
na cele religijne. Tej prowokacji prokurator nie przetrwał. W Judei wybuchł
bowiem bunt, który musiały uśmierzyć krwawo legiony Lucjusza Witeliusza,
prokonsula Syrii (masakra Samarytan na górze Garizim). Na wniosek Lucjusza
Witeliusza cesarz odwołał Piłata z Pontu do Rzymu.
[2] Zdarzało
się często, że przewodniczący synagogi prosił gości, aby zabrali głos –
pouczyli zgromadzonych.
[3] Zaczyn
(kwas) często symbolizuje coś złego, ale tutaj jest symbolem wzrostu i
przemiany. Trzy miary mąki (dosłownie „garnce” – gr. sata miały objętość ok. 10-11 litrów) o których mówi Jezus
pozwalały na wypieczenie chleba dla 100 osób.
[4] Gorczyca
czarna wyrasta z wyjątkowo małego nasienia, a osiąga wysokość nawet do 3
metrów.
[5] Odesłani
– z gr. apostete. W swojej
rzeczownikowej formie słowo to jest tłumaczone jako „apostazja”. Oznacza ono
całkowite wyrzeczenie się kogoś lub czegoś. W tekście oznacza to, że właściciel
domu nie chce mieć z pukającymi nic wspólnego. „Sprawcy nieprawości” to
nawiązanie do Ps 6,8 (por. Ps 119,115; 139,19).
[6] Nazywa
Heroda lisem, który był w ST symbolem intryganta (Pnp 2,15; Neh 4,3). Właściwe
Jezus używa formy żeńskiej „lisica”, co dla wielu dowodzi, że Jezus demaskuje
„szarą eminencję” – żonę Heroda, pod której pantoflem żył tetrarcha.
[7] Herod
nie był popularny wśród Żydów, szczególnie wśród faryzeuszy. Faryzeusze
nienawidzili także herodian – zwolenników Heroda. Jednak jeszcze większą
nienawiścią obdarzali Jezusa (Łk 5,17.21.30; 6,2.7; 7,30; 11,38-54; 14,1-6),
dlatego sprzymierzyli się z Herodiadami (Mt 22,15; Mk 3,6) i współpracowali z
nimi, aby zgładzić Jezusa.
[8] Radosny
ton tej wypowiedzi (zob. Ps 118,26) sugerować może wydarzenia związane z drugim
przyjściem Chrystusa, gdy każde kolano się zegnie i każdy język wyzna, że Jezus
jest Panem. Może kryć się w tym zapowiedź zbawienia wielu Żydów (Rz 11,25-27).
Inni wskazują, że choć pierwotny kontekst tych słów zawiera radosne oddawanie
chwały, to w Ewangelii jest to zapowiedź sądu (zburzenie Jerozolimy w 70 r.
n.e.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz