Łukasza 14,1-35
POSIŁEK U FARYZEUSZA
Łk 14,1-24
1. Przypomnij
sobie dwa poprzednie opisy posiłków z udziałem Jezusa – jaki miały przebieg?
(zob. Łk 7,36; 11,37)
2. Kim
był gospodarz domu do którego zaproszono Jezusa?
3. Jak
zachowywali się[1]
pozostali uczestnicy posiłku – kim byli?
4. Czego
chce Jezus nauczyć faryzeuszy, uzdrawiając chorego na puchlinę (obrzęk)?
5. Na
jakie różnice pomiędzy wartościami Królestwa Bożego a tymi, które obowiązują „w
świecie” zwraca uwagę Jezus[2]?
Jakich używa przykładów?
6. Czy
jest „zmartwychwstanie sprawiedliwych”?
7. Czy
Królestwo Boże to chleb i uczta[3]?
8. Czego
metaforą jest „wielka uczta”
9. Czy
podawane przez zaproszonych na ucztę „wymówki” są uzasadnione? O czym one
świadczą?
10. Kim
są „biedni, inwalidzi, niewidomi i okaleczeni”, którzy znaleźli się na uczcie?
NAŚLADOWANIE JEZUSA
Łk 14,25-35
1. Jak
rozumieć nakaz „nienawiści ojca, matki, dzieci, braci, siostry[4], a także swojego
życia”?
2. Co
to znaczy „nieść swój krzyż”?
3. O
czym komunikują przypowieści dotyczące uczniostwa[5]?
4. Co
znaczy „zostawić[6]
wszystko, co do nas należy”?
5. Jakie
znaczenie ma użyty przez Jezusa przykład soli?
[1] Słowo „przypatrywali
się” (gr. paratēreō) zostało użyte w Ewangelii jeszcze
dwukrotnie (Łk 6,7 i 20,20) i opisuje ono faryzeuszów, którzy chcą przyłapać
Jezusa na czymś niewłaściwym, aby znaleźć powód do oskarżenia Go.
[2]
Samolubstwo i samodzielne promowanie oraz wywyższanie się stoi w pozycji wobec pokory i oczekiwania na
bycie wypromowanym przez Boga. Dzielenie się z potrzebującymi jest wartością w
oczach Boga (również judaizm propagował postawę gościnności wobec ubogich: „Niech
twój dom będzie szeroko otwarty, a biedny zawsze ma miejsce przy twoim stole” –
rabin Yose Ben Yohanan, ok. 140 r. n.e.).
[3] Zob. Iz
25,6-12; 65,13-16; Rz 14,17.
[4] W kulturze
żydowskiej oddawanie czci rodzicom było uznawane za najwyższy obowiązek, a
rodzina stanowiła największą radość człowieka.
[5] Jezus
prawdopodobnie odwołuje się do wydarzeń i przykładów znanych słuchaczom. Kilka
lat wcześniej (w roku 27 n.e.) zawalił się źle zbudowany amfiteatr, grzebiąc
pod guzami około 5000 osób. Przypadki zawalenia się źle skonstruowanych budowli
były znane. Herod Antypas przegrał niedawno wojnę z innym wasalem Rzymu, co
było prawdopodobnie powszechnie znanym wydarzeniem.
[6] Słowo
wyrzec (zostawić, zrezygnować) jest użyte w czasie teraźniejszym i zdaje się
wskazywać na ciągłą rezygnację.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz