środa, 25 stycznia 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE SIÓDME

Łk 5,1-39

OBFITY POŁÓW I POWOŁANIE RYBAKÓW
Łk 5,1-11

1.       Gdzie rozgrywają się opisywane wydarzenia[1]?
2.       Czym zajmowali się stojący na brzegu rybacy? Jaka jest pora dnia opisywanych wydarzeń?
3.       Dlaczego Jezus wybrał łódź Piotra (Szymona)? W jakim celu to robi?
4.       Jakie polecenie wydał Jezus Szymonowi? Dlaczego zaskoczyło Piotra?
5.       Co wydarzyło się w życiu Piotra, kiedy doświadczył cudu obfitego połowu?
6.       Jakimi słowami[2] Piotr zwraca się do Jezusa w tym fragmencie?
7.       Jakie powołanie[3] Jezus skierował do Piotra (także, co wynika z tekstu, do Jana i Jakuba)?

TRĘDOWATY
Łk 5,12-16

1.       Czym był trąd[4]?
2.       Jak Jezus reaguje na prośbę chorego[5]?
3.       Dlaczego Jezus nakazał uzdrowionemu, aby nie rozpowiadał o swoim uzdrowieniu?
4.       Jaką uwagę o stylu życiu Jezusa zanotował Łukasz (w. 16)?

PARALITYK
Łk 5,17-26

1.       Jakie grupy społeczne[6] wymienione są w tym fragmencie? Skąd przybyli obecni w domu (może w domu Piotra?) – miejscu zdarzenia – ludzie?
2.       Jaką uwagę poczynił Łuksza odnośnie Jezusa?
3.       Co wiemy o człowieku przyniesionym „na noszach”?
4.       Dlaczego Jezus poruszył sprawę odpuszczenia grzechów? W jaki sposób nasze grzechy są nam odpuszczone? Czym jest grzech?
5.       W jaki sposób Jezus udowodnił, że paralityk uzyskał przebaczenie grzechów?
6.       Jaka była reakcja obecnych na całe wydarzenie?

POWOŁANIE LEWIEGO I SPRAWA POSTÓW
Łk 5,27-32

1.       Kim był Lewi[7]?
2.       Jaka była odpowiedź Lewiego na wezwanie Jezusa?
3.       Co budziło niezadowolenie[8] faryzeuszy i uczonych w Piśmie? Co odpowiada na zarzuty Jezus? Jak w tym kontekście rozumieć służbę i powołanie Kościoła NT?
4.       Jakie przypowieści opowiedział Jezus słuchaczom? Co jest ich przesłaniem?


[1] Jezioro Genezaret (Morze Galilejskie, Jezioro Tyberiadzkie lub Kinneret) położone jest w niecce poniżej poziomu morza i otoczone pierścieniem kilkusetmetrowych wzgórz (w opisanej sytuacji brzegi jeziora służą jako „amfiteatr”). Wody jeziora obfitują w ryby (żydowscy rabini twierdzili przesadnie, że pływa tam 300 różnych gatunków ryb).
[2] Mistrzu (gr. epistaza) – przełożony, zwierzchnik (jedynie Łukasz używa w NT tego określenia i tylko wobec osoby Jezusa). Panie (gr. Kyrie) – w Biblii jest to tytuł Boga i Mesjasza.
[3] Łukasz używa określenia (gr. anthropus dogron), które oznacza „chwytanie jeńców”. Pojawia się ono w NT tylko jeszcze raz (2 Tm 2,26), opisując ratowanie z sideł diabła tych, których on żywcem wziął do niewoli. Jezus wezwał do porzucenia „intratnych biznesów” i nadał uczniom nowy kierunek w ich życiu. Wierność Jezusowi, stawiana ponad wszystkie inne zobowiązania życiowe, jest charakterystycznym sposobem określania istoty bycia uczniem Chrystusa.
[4] Trąd był chorobą skóry, w przypadku której nakazana była izolacja chorego od reszty społeczności (Kpł 13,45-46). Alfred Edersheim w książce The Life and Times of Jesus the Messiah (1883) napisał: „Kiedy chory został uznany za trędowatego, niebawem dane mu było odczuć głęboką nieczułość systemu rabinicznego. Wypędzenie go poza mury miasta jawiło się tak oczywistą koniecznością, że sprzeciwienie się temu było karane chłostą liczącą czterdzieści uderzeń bez jednego. (…) Gdy trędowaty, okryty żałobnymi szatami, przechodził obok, jego wołanie: «Nieczysty!» miało skłonić innych do modlitwy o niego – i trzymać się od niego z dala. Nie wolno było go nawet pozdrawiać, a posłanie miał mieć jak najbliżej ziemi. Każde miejsce, w którym się znalazł, stawało się nieczyste. Należało się od niego trzymać na odległość czterech łokci (ok. 1,8 m), a gdy trędowaty znalazł się po stronie, z której wiał wiatr, nawet sto łokci ledwie zdawało się wystarczyć. Rabin Meir nie jadł jajek kupionych na ulicy, na której pojawił się trędowaty. Inny rabin szczycił się, że zawsze obrzucał trędowatych kamieniami, aby utrzymać ich na dystans, a inni ukrywali się lub uciekali” (za: Mark E, Moore, Życie Jezusa Chrystusa. Chronologiczna historia na podstawie Ewangelii. Tom 1, Warszawa 2016, str. 165-166)
[5] Dotyk i słowa Jezusa zaspokajają trzy potrzeby: emocjonalną (chory żył w izolacji od innych – potrzebował „poczuć” dotyk innego człowieka), fizyczną (trędowaty potrzebował uzdrowienia z choroby skóry) i społeczną (wysłanie do świątyni było odpowiedzią na potrzebę społeczną – trądowi towarzyszyło społeczne piętno).
[6] Termin „faryzeusze” pochodzi od hebrajskiego rzeczownika peruszim, oznaczającego „oddzieleni”. Podobnie w języku aramejskim termin ten oznacza „oddzielony”, „odseparowany”. Wielu egzegetów wywodzi nazwę stronnictwa, sięgając po etymologię tego rzeczownika i uzasadniając, że faryzeusze oddzielali się pozostałej części społeczeństwa poprzez niezwykły nacisk, jaki kładli na znajomość i skrupulatne przestrzeganie Prawa Starego Testamentu. Uczeni podają, że za czasów Chrystusa stronnictwo faryzeuszów liczyło od pięciu do dziesięciu tysięcy członków.
Nauczyciele Prawa (dosł. pisarze) mieli początkowo rolę przepisywania zwojów ST. Z powodu znajomość Pisma zaczęto ich traktować jako nauczycieli Prawa.
[7] Celnicy byli cywilnymi urzędnikami Heroda. Hebrajskie słowo określające celnika [mokhes] wydaje się wywodzić z rdzenia oznaczającego „ucisk” lub „niesprawiedliwość”. Żydzi nienawidzili opresyjnego systemu podatkowego zaprowadzonego przez Rzymian. Nienawiść miała wieloaspektowy charakter i wiązała się z: wysokością podatków, ich różnorodnością (pogłowne, mostowe, drogowe, portowe, miejskie, od dochodów, od zboża, od wina, od ryb, od owoców…), przeznaczeniem tych podatków na bałwochwalcze działania. Nade wszystko Żydzi nienawidzili podatków, gdyż były symbolem dominacji cesarstwa nad Izraelem. Każdy Żyd, który był poborcą podatkowym uznawany był za zdrajcę (możliwa była też forma wykluczenia społecznego).
[8] Bratanie się z grzesznikami i ucztowanie zamiast postu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz