Łukasza 4,1-30
PRÓBA NA PUSTYNI
Łk 4,1-13
1. Czego
symbolem w Biblii jest pustynia[1]?
Czy 40 dni[2] próby Jezusa na
pustyni łączą Go w jakiś sposób z historią ST?
2. Kim
jest diabeł[3]?
4. Spośród
tych trzech pokus, jakich doświadczył Jezus, którą byłoby Ci najtrudniej
odeprzeć: związaną z pożądaniem – głodem, pragnieniem? Związaną z pragnieniem
uznania – sukcesu, popularności, sławy? Związaną z władzą – bogactwa, kontroli
nad innymi, posiadania wpływów?
JEZUS W SYNAGODZE W NAZARECIE
Łk 4,14-30
1. Gdzie
leży Galilea?
2. Jak
początek wersetu 14 i stwierdzenie „w mocy Ducha” odnoszące się do Jezusa łączy
się z wydarzeniami na pustyni?
3. Jak
Łukasz opisał styl życia Jezusa?
4. Jaką
rolę w życiu Jezusa pełnił Nazaret?
5. Czym
była synagoga[6]
dla Żydów? Jaka atmosfera panowała w tym miejscu, kiedy Jezus przeczytał test
zwoju[7] (księgi)?
7. Jaka
była reakcja[10]
słuchających na słowa Jezusa „Dziś wypełniło się to Pismo w waszych uszach”?
8. Co
takiego powiedział Jezus, że słuchacze z „zadziwionych” zmienili się w
„gniewnych” i „oburzonych”?
9. Jaką
myśl zawierały przytoczone przykłady związane z życiem starotestamentowych proroków
Eliasza i Elizeusza[11]?
10. Co
usiłowali zrobić mieszkańcy Jego rodzinnego miasta? Dlaczego ich zamysł się nie
powiódł?
[1] Pustynia w Biblii jest obrazem tak braku i niebezpieczeństwa
(Pwt 8,15), kary (Lb 14,32-33; Pwt 9,28), jak i miejscem schronienia (Ap
12,6.14; 1 Sm 23,14; 26,2-3), zaspokojenia potrzeb Bożego ludu (1 Krl 19,4; Wj
16,14).
[2] Jezus jest personifikacją Izraela – odtwarza
doświadczenia narodu z wędrówki przez pustynię (zob. Pwt 6-8). Podobnie jak
Izrael Jezus był kuszony przez głód (Wj 16,1-8), zachęcany do wystawienia Boga
na próbę (Wj 17,1-3) i nakłaniany do bałwochwalstwa (Wj 32).
40 pojawia się w wielu
miejscach Biblii i łączy się w historią tak całego ludu Bożego, jak i pojwdynczych
osób (potop – Rdz 7,4, wędrówka Izraela do Kaananu – Wj 16,35; Ps 95,10, post
Mojżesza – Pwt 9,9, post Eliasza – 1 Krl 19,8, niewola Izraela u Filistynów –
Sdz 13,1, czas leżenia Ezechiela na jednym boku – Ez 4,6, czas wyznaczony przez
Boga do zniszczenia Niniwy – Jon 3,4).
[3] gr. diabolos
– oszczerca, ten, który fałszywie oskarża (hbr. satanos – przeciwnik). Anioł (2 Kor 11,14; 2 Tes 2,9; Jd 6; Ap
13,13-14), nazywany „upadłym”, włada siłami „tego świata” (2 Ptr 2,4; Jd 6, 2
Kor 4,4) i stara się zniszczyć Kościół Boży (1 Ptr 5,8, Ap 12,13-17). Zwodzi
(Ap 12,9), zaślepia, jest przebiegły (chytry) – 2 Kor 11,3; 2 Kor 2,11. Jest
pokonany (Ap 12,7-9) i będzie pokonany (Rz 16,20).
[4] Pokusa nr. 1 – pożądliwość ciała, pokusa nr 2 –
pożądliwość oczu, pokusa nr 3 – pycha życia.
[5] Pan Jezus za każdym razem cytuje Pismo – Księgę
Powtórzonego Prawa, są to kolejno wersety: Pwt 8,3; 6,13; 6,16.
[6] Synagoga z j. gr. znaczy „zgromadzenie”. Pełniła trzy
główne zadania: była miejscem modlitwy i domem nabożeństw, służyła jako centrum
nauczania (hbr. Bet midrasz – „dom
nauczania”) oraz była miejscem zgromadzeń członków gminy (hbr. Bet kneset – „dom zgromadzeń”).
[7] Księgi miały formę rulonu (zwoju), a materiałem
piśmiennym był papirus.
[8] Jezus pomija Iz 61,2b, gdzie jest mowa o sądzie.
Łukasz przytacza szereg wypowiedzi Jezusa o sądzie (Łk 10,13016;
11,29-32.37-54; 13,5-9.28-30.33-35; 19,41-44; 21,20-22), które zapowiadają karę
nie dla pogan, ale dla niewierzącego Izraela.
[9] Będzie napełniony (wiedziony, prowadzony) przez
Ducha; będzie uwalniał uciśnionych (dosłownie: „tych, którzy zostali rozbici na
kawałki”); będzie dokonywał cudów (uzdrawiał ślepych); ogłosi łaskę Boga
(„miłościwy rok Pana”) – co odnosi się do starotestamentowego Roku
Jubileuszowego (zob. Kpł 25,8-17), w którym wszelki majątek powracał do ich
pierwotnych właścicieli.
[10] Słowo „dziwili się” (gr. thaumazō)
może określać zarówno podziw (Łk 7,9), jak i sprzeciw (zob. J
7,15).
[11] Historie o Eliaszu i wdowie (zob. 1 Krl 17,1-16) oraz
o Elizeuszu i Naamanie (zob. 2 Krl 5,1-14) wyrażają taką myśl: Żydzi odrzucili
Eliasza, a Bóg posłał go, aby przyniósł ratunek pogańskiej kobiecie – wdowie,
Żydzi odrzucili Elizeusza, a Bóg użył go, aby przynieść uzdrowienie trędowatemu
poganinowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz