środa, 18 stycznia 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE SZÓSTE

Łukasza 4,31-44

W SYNAGODZE W KAFARNAUM
Łk 4,31-37

1.       Co wiemy o Kafarnaum[1]?
2.       Jak przyjęli Jezusa mieszkańcy Kafarnaum (porównaj to z przyjęciem, jakie spotkało Go w Nazarecie)?
3.       Co wiemy o złych duchach[2]?
4.       Kogo demon rozpoznał w Jezusie? Dlaczego demony są bardziej świadome prawdziwej tożsamości Jezusa niż ludzie zgromadzeni w synagodze, łącznie z Jego uczniami?
5.       Jak Jezus postąpił[3] z demonem i dlaczego w taki właśnie sposób?
6.       Jaki był skutek konfrontacji Jezusa z demonem w synagodze?

UZDROWIENIA I PRZEJAWY MOCY
Łk 4,38-44

1.       Co wydarzyło się w domu Szymona[4]? Kim był Szymon[5]?
2.       Co takiego zaczyna się dziać w życiu Jezusa, że szuka spokoju na pustkowiu?
3.       Jak opisana jest służba Jezusa wśród tłumów? Jak Jezus określił cel swojej służby?


[1] Kafarnaum leżało na północno-zachodnim brzegu jeziora Genezaret (ok. 5 km na zachód od Jordanu). Było wielokulturowym ośrodkiem handlowym, i na rok albo dłużej stało się głównym miastem działalności Jezusa. Tereny, które leżały wokół Kafarnaum były w znacznej mierze zasiedlone przez pogan (stąd nazwa „Galilea pogan”), według greckiego podróżnika, historyka i geografa Strabo, mieszkali tam Egipcjanie, Arabowie, Fenicjanie i Hebrajczycy. O bliskim związku Jezusa z Kafarnaum świadczą słowa Ewangelistów: Mk 2,1; Mt 4,13. W mieście znajdował się urząd podatkowy, mieszkał tam rzymski setnik – co wskazywało na fakt, że była to w pewnym sensie placówka wojskowa. Prawdopodobnie właśnie tam mieszkali Piotr, Andrzej, Jakub i Jan (Mk 1,29).
[2] Grecki wyraz daimonion (zły duch) pojawia się w Ewangeliach 52 razy. W Biblii demoniczna działalność przejawia się w świecie, który jest wrogi Bogu i Jego ludowi (Ap 18,2 – Wielki Babilon jest siedzibą demonów). Demony zwodzą, nauczają (1 Tm 4,11) i oczekują czci dla siebie (Pwt 32,17; Kpł 17,7; Ps 106,35-39; Kor 10,20-21). Mają świadomość Boga i Jego władzy nad światem (Jk 2,19). Ich celem jest zamieszkać w ciele człowieka (w jednej osobie może przebywać ich wiele: kobieta, z której Jezus wyrzucił 7 złych duchów – Łk 8,1-3; człowiek/ dwaj ludzie z Gerazy – Mt 8,28-34). Demony odpowiadają za różne schorzenia: brak mowy (Mt 9,32-34), ślepotę i brak mowy (Mt 12,22-30), fizyczne ułomności (Łk 13,10-13), choroby umysłowe, dręczenie i nadludzką siłę (Mk 5,1-17), epilepsję (Mk 9,14-27). Oczywiście nie możemy wyciągać pochopnych wniosków, że każda choroba niesie ze sobą element demonicznej obecności.
[3] Jezus nakazał (skarcił, upomniał) demona – użyte jest tu słowo epetimesen (podobnie jak w historii z teściową Piotra). To określenie jest kluczowe w rozumieniu misji Jezusa, epetimesen to słowo, rozkaz, przez które sługa Boży pokonuje swoich wrogów, przygotowując nadejście Królestwa Bożego.
[4] Wielka (wysoka) gorączka wskazuje na poważną dolegliwość, może malarię. Uzdrowienie kobiety było natychmiastowe, tak, że wstała i zaczęła im usługiwać (gr. diekonei – od tego terminu pochodzi słowo „diakon” – diakoneo).
[5] W Ewangelii Łukasza Szymon Piotr pojawia się po raz pierwszy, jednak z tekstu Ewangelii Marka wiemy, że w tym czasie było on już uczniem Jezusa (Mk 1,16-20; 29-31).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz