SPÓR WOKÓŁ SZABATU
Łk 6,1-11 (zob. Mt 12,1-14; Mk 2,23-3,6)
„w pewien szabat”
1. Z
jakimi zarzutami, jak dotąd, spotkał się Jezus? Kim byli Jego oponenci?
2. Co
to jest szabat[1]?
3. Czy
zachowanie uczniów Jezusa naruszało prawo ST[2]?
4. W
jaki sposób Jezus odnosi się do stawianych Jego uczniom zarzutów[3]?
5. Porównaj
rozważany tekst Ewangelii Łukasza z paralelnymi tekstami z Ewangelii Marka i
Mateusza. Jakie wnioski[4]
na temat szabatu wyciąga Pan Jezus?
„w inny szabat”
6. W
jakim celu Jezus był w synagodze? Po co przyszli tam faryzeusze i nauczyciele
Pisma?
7. Jak
dokonał się cud uzdrowienia?
8. Czyją
reakcję na wydarzenie opisał Łukasz? Jaka to była reakcja?
WYBÓR DWUNASTU
Łk 6,12-16 (zob. Mk 3,13-19; Mt 10,2-4)
1. Jaki
aspekt życia Jezusa został podkreślony w tekście?
2. Kim
są apostołowie[5]?
3. Dlaczego
12?
[1] W jęz.
hebr., od rdzenia szbt [ szin + be(j)t + taw] = odpoczywać, ustać,
obserwować szabat). Siódmy dzień tygodnia (hebr. jom ha-szwii);
dzień wypoczynku w judaizmie, trwający od zachodu słońca (hebr. szkijat ha-cham(m)a) w piątek do
prawie godziny po zachodzie słońca w sobotę. Zgodnie z przykazaniami biblijnymi
(Wj 23,12; 34,21), tego dnia należy
przerwać pracę, aby dać odpocząć niewolnikom i zwierzętom, tak jak Bóg
odpoczywał po stworzeniu świata. Święcenie szabatu, jako pamiątkę cyklu
stworzenia świata, jak i wyprowadzenia Izraelitów z Egiptu (Wj 20,9-11; Pwt 5,12-15), nakazywało
także czwarte przykazanie.
[2]
Faryzeusze zarzucili uczniom Jezusa złamanie prawa ustnego, które z czasem
zostało spisane i uporządkowane i znane jest jako Miszna.
[3] Pan
Jezus odwołuje się do prawa spisanego: „Czy nie czytaliście?”.
[4] Po
pierwsze, we wszelkich religijnych czynnościach należy pamiętać o Bogu i mieć
na uwadze Jego naturę. Miłość (miłosierdzie) jest ważniejsze niż drobiazgowe
przestrzeganie reguł („Miłosierdzia chcę, nie ofiary” Oz 6,6). Po drugie,
podstawową funkcją szabatu jest oddawanie czci Bogu (jest on okazją, aby uczcić
Boga w naszym codziennym życiu). Odpoczynek (niewykonywanie żadnych zajęć) jest
sprawą drugorzędną. Po trzecie, tradycja ludzka nie może zastąpić Słowa Bożego.
[5] Gr. apostolos oznacza „posłańca wysłanego z
pełnomocnictwem”. Posłaniec jest obdarzony autorytetem tego, który go wysyła.
Piotr
– (gr. kamień, skała), nim stał się uczniem Jezusa nosił imię
Szymon. Imię „Piotr” zostało mu nadane przez Jezusa (Mk 3, 16). Był synem
Jony lub Jana, pochodził z Betsaidy. W czasie gdy powołał go Jezus
mieszkał w Kafarnaum, gdzie zajmował się łowieniem ryb. Przekazy podają,
że działalność misyjna zaprowadziła go do Rzymu, gdzie zginą śmiercią męczeńską
ok. 64 r. podczas prześladowań zainicjowanych przez cesarza Nerona.
Andrzej
– (gr. mężny), brat Szymona Piotra, pochodził z Betsaidy.
W Kafarnaum wraz z Piotrem pracował jako rybak. Według tradycji był
misjonarzem na Bałkanach, na terenach dzisiejszej południowej Rosji.
W Petrze (Grecja) zginą śmiercią męczeńską.
Jakub
Starszy – syn Zebedeusza i brat Jana Apostoła. Wraz
z Piotrem i Andrzejem należał do pierwszych powołanych przez Jezusa
do grona Apostołów. Jako pierwszy z Apostołów poniósł męczeńską śmierć ok.
42 roku, po ścięciu przez Heroda Agryppę I.
Jan
– syn Zebedeusza, brat Jakuba Starszego. Jeden z pierwszych
powołanych przez Jezusa. Prawdopodobnie jemu przysługiwał ewangeliczny tytuł
„uczeń, którego Jezus umiłował”. Autor Ewangelii, trzech Listów i Apokalipsy.
Filip
– na liście Apostołów zawsze wymieniany jako piąty, po dwóch
parach braci. Pochodził z Betsaidy, miał kontakt z greckimi
prozelitami.
Bartłomiej
– według starej tradycji miał on zanieść tekst Ewangelii św. Mateusza do Indii.
Tomasz
– synoptycy podają jedynie jego imię. Św. Jan pokazuje go jako
ucznia który zwątpił w zmartwychwstanie. Jezus doprowadza go do wiary,
udowadniając swoje zmartwychwstanie. Późniejsza tradycja mówi, że podjął misję
w Partii i Indiach.
Mateusz
– (gr. dar JHWH). Autor Ewangelii. Tożsamy z celnikiem
Lewim. Po napisaniu Ewangelii
był misjonarzem w Partii lub Etiopii.
Jakub
Młodszy – syn Alfeusza.
Tadeusz
– (aram. odważny). Starożytna tradycja utożsamia go
z Judą, synem Jakuba.
Szymon
– nosi przydomek „Gorliwy” lub „Kananejczyk”. Prawdopodobnie
należał do grona zelotów.
Judasz
– on wydał Jezusa władzom żydowskim, w wykazach Apostołów
jest zawsze wymieniany jako ostatni z przydomkiem Iskariota. Jest
ukazywany jako ten, który utracił wiarę w Jezusa Mesjasza, człowiek
chciwy, a nawet opanowany przez złego ducha. Popełnił samobójstwo. Na jego
miejsce do grona Apostołów dołączył Maciej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz