środa, 27 stycznia 2016

DZIEJE APOSTOLSKIE, SPOTKANIE 27 – DZ 27,1-44

PODRÓŻ DO RZYMU 
Podróż Pawła do Rzymu rozpoczęła się jesienią 58 lub 59r. po Chr. i w przypadła tuż przed porą uznawaną za niebezpieczną do żeglugi. Od listopada do marca żeglugę na Morzu Śródziemnym utrudniały sztormy. W Rocznikach Tacyta jest wzmianka, że w 62r,. podczas sztormu zatonęło 200 statków przewożących zboże z Afryki Północnej. Dodatkowym problemem dla żeglugi były pochmurne dni, które utrudniały orientację i możliwość precyzyjnego określenia położenia statku.

Trasa i etapy podróży morskiej Pawła z Tarsu z Cezarei do Rzymu
  1. Wymień etapy morskiej podróży Pawła opisane w 26. rozdziale.
  2. Kto towarzyszył Pawłowi w jego podróży do Rzymu? Kim był Arystarchos Macedończyk?
  3. Jaki stosunek do Pawła miał setnik Juliusz z kohorty cesarskiej?
  4. O jakim poście jest mowa w w.9?
  5. Jak na problemy wynikające z burzy i sztormu reagują: załoga, żołnierze, setnik, pasażerowie i Paweł?
  6. W jakim wydarzeniu tkwi przyczyna stanowczej pewności jaką demonstruje Paweł w w.22?
  7. Ile ponadnaturalnych wizji Pawła jest opisanych w Dziejach Apostolskich? 

INFORMACJE POMOCNE W STUDIOWANIU  

Starożytny handel w basenie Morza Śródziemnego był zdominowany przez rzymską flotę statków przewożących zboże z egipskiej Aleksandrii do Rzymu. Rocznie flota handlowa mogła przewieźć 150tys. ton egipskiego zboża. Była to największa flota handlowa Europy aż do XVIII wieku po Chr.

Arystarchos towarzyszył Pawłowi w czasie trzeciej podróży misyjnej (Dz 19,29) i w drodze do Jerozolimy (Dz 20,4). Zakładając, że List do Kolosan był pisany z Cezarei w czasie uwięzienia Pawła, Arystarchos towarzyszył Pawłowi w tym czasie (Kol 4,10).  

Kohorta składała się z 6 centurii i liczyła 600 lub 1000 żołnierzy (w tym 760 piechurów i 240 jeźdźców).

Okres postu pojawiający się w tekście to czas abstynencji zawiązany z dorocznymi obchodami Jom Kippur, czyli Dnia Przebłagania (Kpł 16,29-31; 23,27-32). Święto (jedno z ważniejszych biblijnych świąt Izraela) przypada na koniec września lub październik (miesiąc Tiszri). W przeszłości był to jedyny dzień w roku, kiedy najwyższy kapłan mógł wejść do miejsca najświętszego w świątyni. Jest to dzień, w którym naród izraelski pości i modli się o przebaczenie grzechów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz