„Paweł osadzony jest pod strażą w Cezarei” Dz 25,4
- Jak długo trwało uwięzienie Pawła w Cezarei?
- Co mogło być treścią więziennego życia apostoła?
- Znajdź w listach Pawła (do Efezjan, Filipian, Kolosan i do Filemona) aluzje do przymusowej izolacji ich autora.
Dz 25,1-12
- Z jakim postulatem przybyli arcykapłani i przywódcy Żydów do Feliksa?
- Jaka była rzeczywista intencja przeciwników Pawła?
- Jaką postawę zajął Festus wobec postulatu arcykapłanów i przywódców? Jak należy ocenić tę postawę?
- Co oznacza określenie „krzesło sędziowskie”? Jak tłumaczyć tak szybkie zajęcie się sprawą Pawła po przybyciu Festusa do Cezarei z Jerozolimy?
- Kto wysuwał oskarżenia wobec Pawła? Czego one dotyczyły?
- Jaką postawę zajmuje Festus w procesie?
- Dlaczego Paweł odwołał się do Cezara?
Dz 25,13-22
- Jaki był cel przybycia Agryppy oraz Berenike do Cezarei?
- Jak swoją rolę wobec więźnia Pawła przedstawił Agryppie Festus?
- Skąd zainteresowanie Agryppy Pawłem?
Przeczytaj więzienne listy Pawła, których przypuszczalne powstanie związane jest z uwięzieniem apostoła w Cezarei.
INFORMACJE POMOCNE DO STUDIOWANIA
Porcjusz Festus należał do znanego rodu Porcjuszy, należącego do stanu senatorskiego, z którego wywodził się słynny Katon. Jego rządy trwały niecałe dwa lata, ale przeszły do historii jako skuteczne w zwalczaniu rebelii i pospolitej przestępczości. Józef Flawisz pisał: „Festus, który został prokuratorem po Feliksie, przystąpił do wyplenienia tej największej dręczącej kraj plagi i sporo rozbójników ujął, a niemało też ich wytracił” (Wojna żydowska, II, 14.1). Z dokumentów historycznych wynika, że Festus był jednym z najbardziej sprawiedliwych i gotowych do współpracy namiestników, jakich miała Judea.
Określenie „arcykapłani” (Dz 25,2) obejmuje zarówno najwyższego kapłana sprawującego ten urząd, jak i jego poprzedników, którzy podzielali wrogie nastawienie wobec Pawła. Z początkiem kadencji Festusa arcykapłanem nie był już Ananiasz, który wraz z Tertullosem i innymi członkami jerozolimskiej delegacji oskarżał Pawła przed Feliksem (Dz 24,1-22), lecz Izmael, syn Fabiego, mianowany przez Agryppę II. „Główni przedstawiciele” (lub „przywódcy” czy też „najbardziej wpływowi Żydzi”) to najwyżsi rangą przedstawiciele życia religijnego i narodowego, utrzymujący oficjalne kontakty z władzami rzymskimi.
Określenie „krzesło sędziowskie” („ława sędziowska”) oznacza, że wobec Pawła zastosowano prawdziwe, oficjalne, rzymskie przesłuchanie (zob. Dz 25,10. 17; Mt 27,19; J 19,13).
W mowie obronnej Paweł stwierdza, że „nie uchybiłem w niczym ani żydowskiemu Prawu, ani świątyni, ani Cezarowi”. Zatem zarzuty wobec niego miały charakter religijny (łamanie rozporządzeń Tory, wykroczenia przeciw świątyni jerozolimskiej) i polityczny (knowania przeciwko cesarzowi i jego władzy).
Paweł znał zamysł Boży co do samego siebie – miał znaleźć się w Rzymie dla złożenia świadectwa. Wydaje się, że w apelacji do Cezara Paweł upatrywał możliwość wypełnienia swojego powołania i woli Bożej. Apelacja do Cezara było niejako współdziałaniem Pawła z Bogiem w wypełnieniu Jego zamysłów „Tak bowiem , jak świadczyłeś o Mnie w Jerozolimie, musisz świadczyć również w Rzymie” (Dz 23:11). Odwołania do Cezara nie praktykowano często, ponieważ była to ryzykowna procedura, która wymagała drobiazgowego śledztwa i nie zawsze kończyła się pomyślnie dla oskarżonego. W tym czasie cesarzem rzymskim był Neron.
Herod Agryppa II znany jako Marek Juliusz Agryppa, syn Agryppy I, który w chwili nagłej śmierci ojca w 44r. (Dz 12,18-23) liczył siedemnaście lat. Cesarz Klaudiusz przyznał mu tytuł króla w 50r. Był ostatnim władcą z dynastii herodiańskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz