środa, 20 stycznia 2016

DZIEJE APOSTOLSKIE, SPOTKANIE 26 – DZ 25,23-26,32

PRZESŁUCHANIE PRZED AGRYPPĄ  
Dz 25,23-27
  1. Jak opisałbyś atmosferę towarzyszącą wysłuchaniu Pawła przez Agryppę? 
  2. Dlaczego Agryppa miałby w sposób kompetentny odnieść się do zarzutów stawianych Pawłowi przez starszyznę żydowską?  
MOWA OBRONNA PAWŁA  
Dz 26,1-23
  1. W jaki sposób Paweł definiuje oś sporu pomiędzy nim a żydowskimi przywódcami religijnymi? 
  2. Co jest przedmiotem nadziei Pawła? 
  3. Czy, według Ciebie, głównym celem Pawła jest przekonanie Agryppy o swojej niewinności, czy też zdobycie go dla Chrystusa?
  4. Streść mowę Pawła – wyodrębnij z niej istotne wątki, które porusza Paweł.  
  5. Czym jest Ewangelia w świetle mowy Pawła?
REAKCJA SŁUCHAJĄCYCH  
Dz 26,24-32
  1. Jak Festus reaguje na świadectwo Pawła? Jak reaguje Agryppa? 
  2. Jak opisałbyś końcowy apel Pawła do Agryppy? 
  3. O czym świadczą ostatnie słowa Pawła skierowane do Agryppy i reszty słuchających?  
"Królu Agryppo, szczęśliwym się mienię, że to przed tobą mam teraz mówić w swojej obronie..." (Dz 26,2)
"Ten człowiek mógłby zostać zwolniony, gdyby nie odwołał się do Cezara." (Dz 26,32)

ZASTOSOWANIE
W świetle świadectwa i przekonań Pawła, zastanów się nad swoim powołaniem od Boga. Do czego Ciebie powołuje Bóg?

INFORMACJE POMOCNE W STUDIOWANIU

Król Agryppa II słynął z wytwornych pomysłów, manier i nawyków. Dużą uwagę przykładał do stylu ubierania się i sposobu przemawiania.

Festus liczy na to, że Agryppa, jako Żyd, lepiej zrozumie sedno konfliktu, a jako lojalny poddany zadba, by autorytet cesarza Nerona, sprawującego wtedy (lata 54-68) władzę, nie został w niczym uszczuplony. Agryppa II jest pierwszym urzędnikiem kompetentnym zarówno w dziedzinie rzymskiego, jak i żydowskiego prawa, który mógł wysłuchać Pawłowej obrony. Festus potrzebuje opinii Agryppy, aby sporządzić list do Nerona.

Słowa króla „Zaraz mnie nakłonisz, żebym stał się chrześcijaninem” można objaśnić na dwa sposoby: są podszyte ironią (Agryppa traktuje Pawła z intelektualnym dystansem) albo świadczą, że król dobrze zrozumiał ewangeliczne przesłanie, lecz go nie aprobuje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz