środa, 7 czerwca 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE DWUDZIESTE CZWARTE

Łukasza 20,1-47

JAKIM PRAWEM?
Łk 20,1-8

1.       Z kim Pan Jezus prowadził dialog w Świątyni?
2.       Co sprowokowało arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych do zadania pytania Jezusowi?
3.       Jak Pan Jezus odpowiada[1]? Dlaczego kontrpytanie o Jana Chrzciciela[2] postawiło arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych w kłopotliwej sytuacji?
4.       Czego praktycznego uczy nas to opisane przez ewangelistę Łukasza wydarzenie[3]?

PRZYPOWIEŚĆ O DZIERŻAWCACH WINNICY
Łk 20,9-19

1.       Kogo reprezentuje „pewien człowiek” w przypowieści Jezusa?
2.       Kogo reprezentuje winnica[4]? Zob. Iz 5,1-7
3.       Jaki Bóg miał cel wybierając naród Izraela spośród innych narodów?
4.       Kim są „rolnicy” (dzierżawcy)?[5]
5.       Kogo reprezentują wysłani przez gospodarza słudzy?[6] Kim jest „ukochany syn”?
6.       Kim są „inni”, którym właściciel odda winnicę?
7.       Czym jest kamień węgielny i jaka jest jego symbolika[7]
8.       Jak słuchający zareagowali na przypowieść Jezusa?

SPRAWA PODATKU I ZMARTWYCHWSTANIA
Łk 20,20-40

1.       Czemu miały służyć fałszywe pochlebstwa, którymi pytający obdarzyli Pana Jezusa?
2.       Dlaczego pytanie o podatek mogło być potencjalnie niebezpieczne dla Jezusa?
3.       Jaki jest sens odpowiedzi Pana Jezusa[8]?
4.       Jaki powinien być stosunek chrześcijanina wobec władzy państwowej[9]?
5.       Kim byli Saduceusze[10]?
6.       Jaki zwyczaj dotyczący małżeństwa poruszają w swoim pytaniu[11]?
7.       Na co, w swojej odpowiedzi, zwraca uwagę Pan Jezus?
8.       W jaki sposób cytowany fragment z Wj 3,6 potwierdza zmartwychwstanie?
9.       Co Jezus mówi nam o życiu wiecznym?

CHRYSTUS – PAN DAWIDA
Łk 20,41-44

1.       Kim jest Jezus[12]?

MOWA DO UCZNIÓW
Łk 20,45-47

1.       Kogo i jakich postaw nakazał się wystrzegać Jezus swoim uczniom?


[1] W debatach rabinistycznych powszechne było zadawanie pytań, które pozwalały sprowadzić dyskusję na właściwy tor. Ci, którzy zadali Jezusowi pytanie, mogą sami na nie znaleźć odpowiedź – taki jest cel pytania, które zadaje im Jezus w odpowiedzi na ich pytanie.
[2] Jan Chrzciciel był poprzednikiem Jezusa. Ich przesłanie i cele były takie same, a zatem źródło ich mocy powinno być takie samo.
[3] Jezus nie marnuje czas na dyskusję z ludźmi, którzy nie są zainteresowani uczniostwem, a jedynie szukają zaczepki i dążą do prowadzenia jałowych sporów.
[4] Winnica to alegoria Izraela, ludu, który Bóg wybrał jako swoją szczególną własność, najdroższy skarb, przedmiot dumy i radości (hebr. segulláh; por. Wj 19,5). Bóg wybrał Izraela nie dlatego, że był większy czy lepszy od innych ludów, ale dlatego, że go umiłował miłością życzliwą i wierną (Pwt 7,7). Tę winorośl przeniósł Bóg z Egiptu i zasadził ją w Ziemi Obiecanej, po wygnaniu z niej pogan (Ps 80,9-12). Zakładanie winnicy to praca wymagająca wiele inteligencji, trudu, cierpliwości i miłości: trzeba wybrać odpowiedni szczep i odpowiednią dla niej glebę, która nie może być ani zbyt sucha i skalista, ani zbyt wilgotna, troskliwie uprawiać delikatne sadzonki, by po długim czasie osiągnąć radość z pięknych owoców i doskonałego wina. Z taką troskliwością i cierpliwością Bóg kształtował swój wybrany lud, poczynając od Abrahama i patriarchów poprzez Mojżesza, królów i proroków, by wreszcie wydał on owoce sprawiedliwości i wierności i mógł się stać ludem kapłańskim pośród pogan tzn. by inne narody mogły dzięki niemu poznać prawdziwego Boga (Wj 19,5-6).
[5] Bóg powierza swoje dzieło przywódcom i kapłanom, pozwalając im swobodnie zarządzać ludem Bożym. Okazuje im ogromne zaufanie, dlatego „nie wtrąca się" w ich działanie, oczekując jednak, że przyniosą mu oni dobre owoce we właściwym czasie. Tym owocem, którego Bóg bardzo pragnie i na który czeka, jest rozwijająca się w ludziach miłość do Niego i wzajemna miłość braterska (Pwt 6,4nn; Kpł 9,18; Iz 58,6nn).
[6] Owi słudzy posłani przez Gospodarza (gr. douloi - dosł. niewolnicy) to prorocy, całkowicie oddani Bogu, Jego zaufani przyjaciele i powiernicy, męczennicy płacący własnym cierpieniem i śmiercią za świadectwo o Bogu (w. 35; por. Hbr 11,36-40).
[7] Wyrażenie głowica węgła” czy „kamień węgielny”, wzięte z Ps 118,22, mówi o najważniejszym kamieniu fundamentu. Jest to bowiem kamień pierwszy, na którym stawia się wszystkie inne. Spaja on wszystkie części fundamentu, jak i wznoszone na nim mury. Interesująca gra słów: hebrajskie ebenkamień z zacytowanego tu psalmu (Ps 118,22) i bensyn. Jezus świadomie do tego nawiązuje, wskazując na siebie jako odrzuconego przez własny naród, a przez Boga ustanowionego nową Świątynią Boga żywego.
[8] Odpowiedź Pana Jezusa można interpretować w ten sposób, że człowiek, który jest oddany Bogu, nie czyni z wolności politycznej priorytetu w swoim życiu. Wie, że może służyć Bogu w wolności swego serca nawet pod najsroższym z reżimów.
[9] Zob. Rz 13,1-7; 1 Ptr 2,13-17.
[10] Saduceusze – prawdopodobnie było to niewielkie, lecz nader wpływowe stronnictwo, złożone z zamożnych kapłanów pochodzących z rodów arystokratycznych. Uznawali oni autorytet tylko pięciu pierwszych ksiąg ST i nie wierzyli w zmartwychwstanie.
[11] Zob. Pwt 25,5-6. Prawo małżeństwa lewirackiego było praktykowane w wielu kulturach starożytności. Dostarczało ono ekonomicznej i społecznej opieki wdowom w społeczeństwach, gdzie kobiety nie mogły wykonywać pracy zarobkowej.
[12] Chrystus (Pomazaniec) miał być królewskim potomkiem Dawida (Iz 9,7; 11,2; Ps 2; 89; 132). Pan Jezus udowadnia na podstawie Pism, że jest On kim więcej niż tylko potomkiem Dawida. On jest kimś większym niż Dawid. Jego pochodzenie jest niebiańskie. On jest Synem Bożym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz