Łukasza 20,1-47
JAKIM PRAWEM?
Łk 20,1-8
1. Z
kim Pan Jezus prowadził dialog w Świątyni?
2. Co
sprowokowało arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych do zadania pytania
Jezusowi?
3. Jak
Pan Jezus odpowiada[1]?
Dlaczego kontrpytanie o Jana Chrzciciela[2]
postawiło arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych w kłopotliwej sytuacji?
4. Czego
praktycznego uczy nas to opisane przez ewangelistę Łukasza wydarzenie[3]?
PRZYPOWIEŚĆ O DZIERŻAWCACH WINNICY
Łk 20,9-19
1. Kogo reprezentuje „pewien
człowiek” w przypowieści Jezusa?
3. Jaki Bóg miał cel wybierając
naród Izraela spośród innych narodów?
6. Kim są „inni”, którym właściciel
odda winnicę?
8. Jak słuchający zareagowali na
przypowieść Jezusa?
SPRAWA PODATKU
I ZMARTWYCHWSTANIA
Łk 20,20-40
1. Czemu miały służyć fałszywe pochlebstwa,
którymi pytający obdarzyli Pana Jezusa?
2. Dlaczego pytanie o podatek mogło
być potencjalnie niebezpieczne dla Jezusa?
7. Na co, w swojej odpowiedzi,
zwraca uwagę Pan Jezus?
8. W jaki sposób cytowany fragment
z Wj 3,6 potwierdza zmartwychwstanie?
9. Co Jezus mówi nam o życiu
wiecznym?
CHRYSTUS – PAN DAWIDA
Łk 20,41-44
1. Kim
jest Jezus[12]?
MOWA DO UCZNIÓW
Łk 20,45-47
1. Kogo
i jakich postaw nakazał się wystrzegać Jezus swoim uczniom?
[1] W debatach
rabinistycznych powszechne było zadawanie pytań, które pozwalały sprowadzić
dyskusję na właściwy tor. Ci, którzy zadali Jezusowi pytanie, mogą sami na nie
znaleźć odpowiedź – taki jest cel pytania, które zadaje im Jezus w odpowiedzi
na ich pytanie.
[2] Jan
Chrzciciel był poprzednikiem Jezusa. Ich przesłanie i cele były takie same, a
zatem źródło ich mocy powinno być takie samo.
[3] Jezus
nie marnuje czas na dyskusję z ludźmi, którzy nie są zainteresowani uczniostwem,
a jedynie szukają zaczepki i dążą do prowadzenia jałowych sporów.
[4]
Winnica to alegoria Izraela, ludu, który Bóg wybrał jako swoją szczególną
własność, najdroższy skarb, przedmiot dumy i radości (hebr. segulláh; por. Wj 19,5). Bóg wybrał
Izraela nie dlatego, że był większy czy lepszy od innych ludów, ale dlatego, że
go umiłował miłością życzliwą i wierną (Pwt 7,7). Tę winorośl przeniósł Bóg z
Egiptu i zasadził ją w Ziemi Obiecanej, po wygnaniu z niej pogan (Ps 80,9-12).
Zakładanie winnicy to praca wymagająca wiele inteligencji, trudu, cierpliwości
i miłości: trzeba wybrać odpowiedni szczep i odpowiednią dla niej glebę, która
nie może być ani zbyt sucha i skalista, ani zbyt wilgotna, troskliwie uprawiać
delikatne sadzonki, by po długim czasie osiągnąć radość z pięknych owoców i
doskonałego wina. Z taką troskliwością i cierpliwością Bóg kształtował swój
wybrany lud, poczynając od Abrahama i patriarchów poprzez Mojżesza, królów i
proroków, by wreszcie wydał on owoce sprawiedliwości i wierności i mógł się
stać ludem kapłańskim pośród pogan tzn. by inne narody mogły dzięki niemu
poznać prawdziwego Boga (Wj 19,5-6).
[5]
Bóg powierza swoje dzieło przywódcom i kapłanom, pozwalając im swobodnie
zarządzać ludem Bożym. Okazuje im ogromne zaufanie, dlatego „nie wtrąca
się" w ich działanie, oczekując jednak, że przyniosą mu oni dobre owoce we
właściwym czasie. Tym owocem, którego Bóg bardzo pragnie i na który czeka, jest
rozwijająca się w ludziach miłość do Niego i wzajemna miłość braterska (Pwt
6,4nn; Kpł 9,18; Iz 58,6nn).
[6] Owi
słudzy posłani przez Gospodarza (gr. douloi - dosł. niewolnicy) to prorocy, całkowicie
oddani Bogu, Jego zaufani przyjaciele i powiernicy, męczennicy płacący własnym
cierpieniem i śmiercią za świadectwo o Bogu (w. 35; por. Hbr 11,36-40).
[7]
Wyrażenie „głowica
węgła”
czy „kamień węgielny”,
wzięte z Ps 118,22, mówi o najważniejszym kamieniu fundamentu. Jest to bowiem kamień pierwszy, na którym stawia się wszystkie
inne. Spaja on wszystkie części fundamentu, jak i wznoszone na nim mury. Interesująca
gra słów: hebrajskie eben – kamień z zacytowanego tu psalmu (Ps
118,22) i ben – syn.
Jezus świadomie do tego nawiązuje, wskazując na siebie jako odrzuconego przez
własny naród, a przez Boga ustanowionego nową Świątynią Boga żywego.
[8]
Odpowiedź Pana Jezusa można interpretować w ten sposób, że człowiek, który jest
oddany Bogu, nie czyni z wolności politycznej priorytetu w swoim życiu. Wie, że
może służyć Bogu w wolności swego serca nawet pod najsroższym z reżimów.
[9] Zob. Rz
13,1-7; 1 Ptr 2,13-17.
[10] Saduceusze
– prawdopodobnie było to niewielkie, lecz nader wpływowe stronnictwo, złożone z
zamożnych kapłanów pochodzących z rodów arystokratycznych. Uznawali oni
autorytet tylko pięciu pierwszych ksiąg ST i nie wierzyli w zmartwychwstanie.
[11] Zob.
Pwt 25,5-6. Prawo małżeństwa lewirackiego było praktykowane w wielu kulturach starożytności.
Dostarczało ono ekonomicznej i społecznej opieki wdowom w społeczeństwach,
gdzie kobiety nie mogły wykonywać pracy zarobkowej.
[12] Chrystus (Pomazaniec) miał być królewskim potomkiem
Dawida (Iz 9,7; 11,2; Ps 2; 89; 132). Pan Jezus udowadnia na podstawie Pism, że
jest On kim więcej niż tylko potomkiem Dawida. On jest kimś większym niż Dawid.
Jego pochodzenie jest niebiańskie. On jest Synem Bożym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz