Łukasza 18,1-43
DWIE PRZYPOWIEŚCI – W DRODZE DO JEROZOLIMY
Łk 18,1-14
1.
Jaki jest kontekst przypowieści o
wdowie i niesprawiedliwym sędzi[1]?
2.
Kim jest sędzia w przypowieści Jezusa?
Co o nim wiemy? Kim byli podobni mu sędziowie w czasach Jezusa[2]?
3.
Jakie miejsce w społeczeństwie, w
czasach Jezusa, miały wdowy[3]?
4.
Jak rozumieć sowa sędziego o wdowie:
„by w końcu nie przyszła i nie uderzyła mnie w twarz[4]”?
5.
Czy przypowieść o sędzim i wdowie jest
przypowieścią porównania czy kontrastu[5]?
6.
Kiedy najtrudniej zachować wiarę?
7.
Czego o modlitwie uczy przypowieść o
faryzeuszu i celniku? Dlaczego Jezus użył przykładu tych dwóch grup ludzi[6]?
8.
W jaki sposób faryzeusz siebie
„wywyższał”, a w jaki sposób celnik siebie „pomniejszał”?
DZIECI
Łk 18,15-17
1.
Co takiego mają w sobie małe dzieci, co
Jezus chciałby widzieć w swoich uczniach[7]?
BOGATY, LECZ SMUTNY. WSZYSTKO DLA JEZUSA
Łk 18,18-30
1.
Jakie przekonania wobec życia wiecznego
zdradza dostojnik[8] (urzędnik)?
2.
Które przykazania Dekalogu wylicza Pan
Jezus?
3.
Co jest kluczem – najważniejszą kwestią
akcentowaną przez Jezusa w rozmowie z dostojnikiem?
4.
Czy bogactwo jest dobre?
5.
Jak rozumieć przykład o wielbłądzie i
uchu igielnym[9]?
6.
Czy życie chrześcijańskie jest stratą,
czy zyskiem?
KU JEROZOLIMIE
Łk 18,31-34
1.
Zapowiedź jakich wydarzeń przekazuje
uczniom Jezus? Dlaczego nie rozumieją?
NIEWIDOMY POD JERYCHEM
Łk 18,35-43
1. Zlokalizuj na mapie ziemi Izraela w czasach NT Jerycho.
2. Jak niewidomy żebrak zareagował na wieść o przechodzącym Jezusie?
Jak zachowywali się ludzie wokół? Jakim tytułem określa Pana Jezusa ślepiec?
3. Co zrobił Pan Jezus?
4. Jakie są dowody w tekście na wiarę[10]
niewidomego? („Twoja wiara uzdrowiła cię”)
[1]
Kontekstem są słowa Jezusa mówiące o Jego powtórnym przyjściu (Łk 17,22-37).
[2] Sędziów
ustanawiały okupacyjne rzymskie władze, aby utrzymywali oni pokój w mniejszych
miejscowościach. Często byli skorumpowani, przyjmowali łapówki i starali się o
pozycje polityczne.
[3] Wdowy
znajdowały się na marginesie życia społecznego. Ponieważ nie miały nic do
stracenia, mogły pozwolić sobie na uporczywe prośby. Mogły dzień po dniu wołać
o sprawiedliwość. W ten sposób pokazywały też Izraelowi, że zwycięstwo nie
zależało od mocy monarchy, ale od wytrwałości tych zmarginalizowanych. Bóg na
kartach Biblii nieustannie upomina się o pomoc dla wdów: Wj 22,22-24; Pwt
10,18; 24,17; Hi 24,3.21; Iz 1,17; 10,2; Jer 22,3; Dz 6,1; 9,41; 1 Tm 5,13-15;
Jk 1,27.
[4]
Określenie „uderzyć w twarz” zostało użyte w sposób przenośny – jako
„zawstydzić”.
[5] Jezus
komunikuje uczniom, że skoro niesprawiedliwy sędzia zdobył się na reakcję, to o
ileż bardziej Bóg – kochający Ojciec spełni prośby „wybranych”. Modlitwa nie
polega na „zadręczaniu” Boga, gdyż On chce, abyśmy przynosili Mu nasze prośby.
Czasami odpowiedź na modlitwę jest odsunięta w czasie.
[6]
Faryzeusze uchodzili za najbardziej pobożnych ludzi, a celnicy byli najbardziej
pogardzani i uznawani często za zdrajców.
[7] Dzieci w czasach Jezusa nie miały żadnej pozycji
społecznej. Jeżeli miały coś przyjąć, to nie w oparciu o swoje prawa osobiste,
ale wyłącznie jako dar. Królestwo Boże jest darem, a nie prawem; jest dawane z
łaski, a nie za zasługi. Dzieci są wzorem dla obywateli Królestwa ponieważ: (1)
są pokorne, (2) nie pragną rangi czy też pozycji, (3) same przyznają, że
potrzebują pomocy.
[8]
Określenie „dostojnik” wskazuje, że mógł to być przełożony synagogi, czy też
członek Sanhedrynu. W pytaniu: „Co mam zrobić”? – akcent położony jest na
uczynki – czyli zdobywanie Królestwa Bożego za pomocą własnej aktywności
religijnej lub wysiłków moralnych – jest typowy dla faryzejskiego pojmowania
religii i wyraźnie różni się od Jezusowej nauki o przyjmowaniu Królestwa jako
daru, który otrzymuje się dzięki otwarciu na Boga
[9] Łukasz
wykorzystuje specjalistyczne słowo oznaczające igłę chirurgiczną (nie używanego
przez Mateusza i Marka).
[10] Niewidomy używa tytułu mesjańskiego zwracając się do
Jezusa, był nieustępliwy wobec opozycji („tym głośniej krzyczał”), wyraził swą
prośbę akcentując osobisty stosunek do Jezusa (Marek w swojej Ewangelii
zanotował takie określenie proszącego: Rabbuni – „Mój Mistrzu”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz