środa, 10 maja 2017

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE DWUDZIESTE PIERWSZE

Łukasza 17,1-37

MOWA DO UCZNIÓW
Łk 17,1-10

1.       Mając na uwadze kontekst słów Jezusa, co można wnioskować o relacjach pomiędzy uczniami?
2.      Co oznacza słowo „zgorszenia[1]”, którego używa Jezus? Co to znaczy „zgorszyć kogoś[2]”?
3.      Czy życie i działania chrześcijanina jest jego prywatną sprawą?
4.      Dlaczego ilustracja, której użył Jezus („Lepiej, aby mu zawieszono kamień młyński na szyi i wrzucono do morza”) mogła uczniów napawać szczególnym przerażeniem[3]?
5.      Jakie zalecenia odnośnie relacji międzyludzkich przekazuje uczniom Jezus (w. 3-4)?
6.      Jakiej wiary Pan Jezus oczekuje od uczniów? Czym są uczynki wiary? Czy zaliczamy do niech przesadzanie drzew morwowych słowem?
7.      Jak rozumieć pouczenie (w. 7-10) w kontekście wcześniejszej mowy Jezusa do uczniów[4]?

DZIESIĘCIU TRĘDOWATYCH
Łk 17,11-19

1.       Jak zachowanie trędowatych koresponduje z przepisami Prawa Mojżeszowego[5]?
2.      W jaki sposób dokonało się ich uzdrowienie? Co wyróżniało Samarytanina spośród tej grupy?
3.      Jaka była dominująca koncepcja[6] Królestwa Bożego wśród Żydów w czasach Jezusa?
4.      Co to znaczy, że „Królestwo Boga jest w was[7]”?

DZIEŃ SYNA CZŁOWIECZEGO
Łk 17,20-37

1.       Co przemawia za eschatologiczną[8] wymową tego fragmentu?
2.      Co o powtórnym przyjściu Jezusa komunikują słowa w w.23-24?
3.      Jakie ostrzeżenia zawarte są w słowach Jezusa?
4.      Pod jakim względem te dni będą przypominać czasy Noego i Lota? Co niewłaściwego  jest w sposobie życia opisanym w wersetach 27-28?
5.      Werset 37. to popularne wówczas przysłowie[9]. Co Jezus chce przez nie powiedzieć?


[1] Greckie słowo σκάνδαλον („skandalon”) oznacza „kamień potknięcia”. Była to przeszkoda, o którą się ludzie potykali.  
[2] Zgorszenie oznacza doprowadzenie do zepsucia życia drugiego człowieka poprzez stworzenie mu możliwości do grzechu bądź do pozornego usprawiedliwienia grzechu. „Zgorszenie po grecku znaczy: przeszkoda, upadek, zranienie stopy. Gorszycielem jest ten, kto niedobrym słowem lub czynem daje bratu powód do upadku” (Raban Maur).
[3] Ten rodzaj kary był przez Żydów uznany za szczególnie odrażający i był stosowany wobec pogan. Ów wyrok zwany katapontismos praktykowany był przez Rzymian, co poświadczają historycy Swetoniusz i Józef Flawiusz. Mieszkańcy Palestyny bali się utonięcia, ponieważ osoba tak była pozbawiona pochówku. Ciało topielca pochłaniały głębiny, a bliscy nie mogli uczestniczyć w pogrzebie.
[4] Wymagania wersetów 1-6 są duże (wymagają dyscypliny), ale ich wypełnienie jest obowiązkiem – my jesteśmy Bogu winni takie postępowanie.
[5] Zob. Kpł 13,45-46; 14,1-32.
[6] Królestwo miało być: (1) militarystyczne – Mesjasz miał zniszczyć wszystkich wrogów Izraela (w tym rzymskie władze okupacyjne) za pomocą siły wojskowej; (2) pełne bogactw – każdy obywatel Izraela miał otrzymać niezwykłe, nawet boskie bogactwa; (3) widoczne – miało być ogłoszone w fantastyczny, głośny i efektowny sposób, żeby wszyscy mogli to zobaczyć i przyłączyć się do świętowania.
[7] Możliwe tłumaczenie to „w waszym zasięgu”, „pośród was”. Być może odpowiedź Jezusa jest wskazaniem na Niego samego: „Oto stoję pomiędzy wami. Jestem. Przyjdźcie do Mnie, by zakosztować mocy i chwały Królestwa”.
[8] Eschatologia – dział teologii chrześcijańskiej traktujący o tzw. rzeczach ostatecznych człowieka, jak i świata (śmierci, końcu świata).
[9] Przysłowie oznacza ścisły związek między jakimiś dwoma wydarzeniami. Przysłowie wskazuje też na pewność i gwałtowność spełnienia się tego co zapowiadane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz