Łukasza 17,1-37
MOWA DO UCZNIÓW
Łk 17,1-10
1.
Mając na uwadze kontekst słów Jezusa,
co można wnioskować o relacjach pomiędzy uczniami?
3.
Czy życie i działania chrześcijanina
jest jego prywatną sprawą?
4.
Dlaczego ilustracja, której użył Jezus
(„Lepiej, aby mu zawieszono kamień młyński na szyi i wrzucono do morza”) mogła uczniów
napawać szczególnym przerażeniem[3]?
5.
Jakie zalecenia odnośnie relacji
międzyludzkich przekazuje uczniom Jezus (w. 3-4)?
6.
Jakiej wiary Pan Jezus oczekuje od
uczniów? Czym są uczynki wiary? Czy zaliczamy do niech przesadzanie drzew
morwowych słowem?
7.
Jak rozumieć pouczenie (w. 7-10) w
kontekście wcześniejszej mowy Jezusa do uczniów[4]?
DZIESIĘCIU TRĘDOWATYCH
Łk 17,11-19
1.
Jak zachowanie trędowatych koresponduje
z przepisami Prawa Mojżeszowego[5]?
2.
W jaki sposób dokonało się ich
uzdrowienie? Co wyróżniało Samarytanina spośród tej grupy?
3.
Jaka była dominująca koncepcja[6]
Królestwa Bożego wśród Żydów w czasach Jezusa?
4.
Co to znaczy, że „Królestwo Boga jest w
was[7]”?
DZIEŃ SYNA CZŁOWIECZEGO
Łk 17,20-37
1.
Co przemawia za eschatologiczną[8]
wymową tego fragmentu?
2.
Co o powtórnym przyjściu Jezusa
komunikują słowa w w.23-24?
3.
Jakie ostrzeżenia zawarte są w słowach
Jezusa?
4.
Pod jakim względem te dni będą
przypominać czasy Noego i Lota? Co niewłaściwego jest w sposobie życia opisanym w wersetach
27-28?
5.
Werset 37. to popularne wówczas
przysłowie[9].
Co Jezus chce przez nie powiedzieć?
[1] Greckie
słowo σκάνδαλον („skandalon”) oznacza „kamień
potknięcia”. Była to przeszkoda, o którą się ludzie potykali.
[2]
Zgorszenie oznacza doprowadzenie do zepsucia życia drugiego człowieka poprzez
stworzenie mu możliwości do grzechu bądź do pozornego usprawiedliwienia
grzechu. „Zgorszenie po grecku znaczy:
przeszkoda, upadek, zranienie stopy. Gorszycielem jest ten, kto niedobrym
słowem lub czynem daje bratu powód do upadku” (Raban Maur).
[3] Ten
rodzaj kary był przez Żydów uznany za szczególnie odrażający i był stosowany
wobec pogan. Ów wyrok zwany katapontismos praktykowany był przez Rzymian, co
poświadczają historycy Swetoniusz i Józef Flawiusz. Mieszkańcy Palestyny bali
się utonięcia, ponieważ osoba tak była pozbawiona pochówku. Ciało topielca
pochłaniały głębiny, a bliscy nie mogli uczestniczyć w pogrzebie.
[4] Wymagania
wersetów 1-6 są duże (wymagają dyscypliny), ale ich wypełnienie jest
obowiązkiem – my jesteśmy Bogu winni takie postępowanie.
[5] Zob. Kpł
13,45-46; 14,1-32.
[6]
Królestwo miało być: (1) militarystyczne – Mesjasz miał zniszczyć wszystkich
wrogów Izraela (w tym rzymskie władze okupacyjne) za pomocą siły wojskowej; (2)
pełne bogactw – każdy obywatel Izraela miał otrzymać niezwykłe, nawet boskie
bogactwa; (3) widoczne – miało być ogłoszone w fantastyczny, głośny i efektowny
sposób, żeby wszyscy mogli to zobaczyć i przyłączyć się do świętowania.
[7] Możliwe
tłumaczenie to „w waszym zasięgu”, „pośród was”. Być może odpowiedź Jezusa jest
wskazaniem na Niego samego: „Oto stoję pomiędzy wami. Jestem. Przyjdźcie do
Mnie, by zakosztować mocy i chwały Królestwa”.
[8] Eschatologia
– dział teologii chrześcijańskiej traktujący o tzw. rzeczach ostatecznych
człowieka, jak i świata (śmierci, końcu świata).
[9]
Przysłowie oznacza ścisły związek między jakimiś dwoma wydarzeniami. Przysłowie
wskazuje też na pewność i gwałtowność spełnienia się tego co zapowiadane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz