środa, 15 marca 2017

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE CZTERNASTE

Łukasza 10,1-42

SIEDEMDZIESIĘCIU[1] (DWÓCH)
Łk 10,1-12

Zob. Lb 11,24-26

1.       Porównaj tekst rozesłania „siedemdziesięciu (dwóch)” z rozesłaniem Dwunastu (Łk 9,1-6)
2.       O jakim żniwie mówi Jezus? (zob. J 4,35 i Mt 9,37-38)
3.       Co oznacza stwierdzenie „owce wśród wilków”?
4.       Jakie polecenia przekazał Jezus „wysłanym”? Co mieli robić, a czego unikać?
5.       Co wydarzyło się w Sodomie[2]? Jakie znaczenie ma przywołanie Tyru i Sydonu[3]?
6.       Jaki jest związek „wysyłającego” z „wysłanymi”?
7.       Z jaką wieścią powróciło „Siedemdziesięciu (dwóch)”?
8.       Na jakie źródło radości wskazuje Jezus? (zob. Wj 32,32; Iz 4,3; Dn 12,1; Flp 4,3; Ap 13,8; 20,12; J 14,2) Co znaczy „mieć swoje imię zapisane w Niebie?”
9.       Co? (kto?) było źródłem radości Jezusa?
10.   Skąd czerpiemy naszą „wiedzę” o naturze i tożsamości Syna Bożego? (zob. Mt 16,17; 1 Kor 2,10)
11.   Czy w kontekście słów Jezusa (w. 23-24) masz powody do bycia szczęśliwym? (zob. J 20,29)

MIŁOSIERNY SAMARYTANIN
Łk 10,25-37; Mt 19,16-19,26; 22,35-39; Mk 10,17-19

1.       Co było motywacją zadającego Jezusowi pytanie?
2.       Jak zareagował Pan Jezus? O co zapytał uczonego w zakonie?
3.       Czy odpowiedź znawcy Prawa była właściwa[4]?
4.       Jaki wpływ ma pytanie „Kto jest moim bliźnim?” na znaczenie przypowieści Jezusa[5]?
5.       Kim jest Samarytanin? Kto dziś byłby takim „Samarytaninem”?
6.       Jaka jest wymowa i przesłanie całej przypowieści?

MARIA I MARTA
Łk 10,38-42

1.       Gdzie leży Betania[6]?
2.       Co wiemy o domu rodzinnym Marty i Marii[7]?
3.       Co było „oburzające” w zachowaniu Marii dla obserwatorów, w tym jej siostry – Marty?
4.       Jak słowa Jezusa sytuują obydwie kobiety w kontekście przypowieści o siewcy? (zob. Łk 8,4-15). Jaką glebą jest Marta? Jaką Maria?
5.       Na jaki największy przywilej w życiu człowieka wskazuje Pan Jezus?


[1] Tradycja żydowska mówiła o 70. narodach, wśród których najświętszym był naród Izraela. Według tej samej tradycji na ziemi było 70. języków, z których najświętszym był język hebrajski.
[2] Sodoma w języku biblijnym jest ucieleśnieniem grzeszności (Pwt 32,32; Iz 1,9; 3,9; 13,19; Jr 23,14; 50,40; Lm 4,6; Ez 16,46; Am 4,11; So 2,9). Mieszkańcy Sodomy odrzucili Bożych posłańców i znieważyli ich.
[3] Tyr i Sydon były miastami pogańskimi (1 Krl 16,31) jednak niektórzy spośród mieszkańców tych miast nawrócili się (1 Krl 17,9-24). Jezus wymienia jeszcze Korozain (bliżej nieznaną miejscowość) i Betsaidę (rodzinną miejscowość Piotra, Andrzeja i Filipa – zob. J 1,44; 12,21).
[4] Zob. Pwt 6,5 (tzw. Szema) i Kpł 19,18.
[5] W przypowieści Jezusa pojawia się droga z Jerycha do Jerozolimy, która była szczególnie niebezpieczna. Z uwagi na liczne zakręty, jaskinie czy urwiska, stanowiła ona dogodne miejsce do zbójeckich napaści. Nazywano ją „przełęczą krwi”.
[6] Betania była wioską położoną ok. 3 km od Jerozolimy, po drugiej stronie Góry Oliwnej.
[7] Marta, Maria i Łazarz byli bliskimi przyjaciółmi Jezusa (J 11,1-3). Łukasz po raz pierwszy wzmiankuje tę miejscowość i dom, ale nie musiało to być pierwsze spotkanie Jezusa z tą rodziną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz