SIEDEMDZIESIĘCIU[1] (DWÓCH)
Łk 10,1-12
Zob. Lb 11,24-26
1. Porównaj
tekst rozesłania „siedemdziesięciu (dwóch)” z rozesłaniem Dwunastu (Łk 9,1-6)
2. O
jakim żniwie mówi Jezus? (zob. J 4,35 i Mt 9,37-38)
3. Co
oznacza stwierdzenie „owce wśród wilków”?
4. Jakie
polecenia przekazał Jezus „wysłanym”? Co mieli robić, a czego unikać?
6. Jaki
jest związek „wysyłającego” z „wysłanymi”?
7. Z
jaką wieścią powróciło „Siedemdziesięciu (dwóch)”?
8. Na
jakie źródło radości wskazuje Jezus? (zob. Wj 32,32; Iz 4,3; Dn 12,1; Flp 4,3;
Ap 13,8; 20,12; J 14,2) Co znaczy „mieć swoje imię zapisane w Niebie?”
9. Co?
(kto?) było źródłem radości Jezusa?
10. Skąd
czerpiemy naszą „wiedzę” o naturze i tożsamości Syna Bożego? (zob. Mt 16,17; 1
Kor 2,10)
11. Czy
w kontekście słów Jezusa (w. 23-24) masz powody do bycia szczęśliwym? (zob. J
20,29)
MIŁOSIERNY SAMARYTANIN
Łk 10,25-37; Mt 19,16-19,26; 22,35-39; Mk 10,17-19
1. Co
było motywacją zadającego Jezusowi pytanie?
2. Jak
zareagował Pan Jezus? O co zapytał uczonego w zakonie?
3. Czy
odpowiedź znawcy Prawa była właściwa[4]?
4. Jaki
wpływ ma pytanie „Kto jest moim bliźnim?” na znaczenie przypowieści Jezusa[5]?
5. Kim
jest Samarytanin? Kto dziś byłby takim „Samarytaninem”?
6. Jaka
jest wymowa i przesłanie całej przypowieści?
MARIA I MARTA
Łk 10,38-42
1. Gdzie
leży Betania[6]?
2. Co
wiemy o domu rodzinnym Marty i Marii[7]?
3. Co
było „oburzające” w zachowaniu Marii dla obserwatorów, w tym jej siostry –
Marty?
4. Jak
słowa Jezusa sytuują obydwie kobiety w kontekście przypowieści o siewcy? (zob.
Łk 8,4-15). Jaką glebą jest Marta? Jaką Maria?
5. Na
jaki największy przywilej w życiu człowieka wskazuje Pan Jezus?
[1] Tradycja
żydowska mówiła o 70. narodach, wśród których najświętszym był naród Izraela.
Według tej samej tradycji na ziemi było 70. języków, z których najświętszym był
język hebrajski.
[2] Sodoma w
języku biblijnym jest ucieleśnieniem grzeszności (Pwt 32,32; Iz 1,9; 3,9;
13,19; Jr 23,14; 50,40; Lm 4,6; Ez 16,46; Am 4,11; So 2,9). Mieszkańcy Sodomy
odrzucili Bożych posłańców i znieważyli ich.
[3] Tyr i
Sydon były miastami pogańskimi (1 Krl 16,31) jednak niektórzy spośród
mieszkańców tych miast nawrócili się (1 Krl 17,9-24). Jezus wymienia jeszcze
Korozain (bliżej nieznaną miejscowość) i Betsaidę (rodzinną miejscowość Piotra,
Andrzeja i Filipa – zob. J 1,44; 12,21).
[4] Zob. Pwt
6,5 (tzw. Szema) i Kpł 19,18.
[5] W
przypowieści Jezusa pojawia się droga z Jerycha do Jerozolimy, która była
szczególnie niebezpieczna. Z uwagi na liczne zakręty, jaskinie czy urwiska, stanowiła
ona dogodne miejsce do zbójeckich napaści. Nazywano ją „przełęczą krwi”.
[6] Betania
była wioską położoną ok. 3 km od Jerozolimy, po drugiej stronie Góry Oliwnej.
[7] Marta,
Maria i Łazarz byli bliskimi przyjaciółmi Jezusa (J 11,1-3). Łukasz po raz
pierwszy wzmiankuje tę miejscowość i dom, ale nie musiało to być pierwsze
spotkanie Jezusa z tą rodziną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz