środa, 8 marca 2017

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE TRZYNASTE

Łukasza 9,28-62

PRZEMIENIENIE JEZUSA
Łk 9,28-36 (Mt 17,1-9; Mk 9,2-9)

Zob. 2 Ptr 1,17-18

1.       W jaki sposób wydarzenia opisane w w.28-26 łączą się z w.27?
2.       Kogo Pan Jezus zabrał ze sobą na górę? Dlaczego tych trzech[1]?
3.       Na jakiej górze miało miejsce opisane wydarzenie[2]?
4.       Czego symbolem w Biblii jest góra[3]?
5.       Co wydarzył się na górze? Czego doświadczył Pan Jezus[4]?
6.       Kto rozmawiał z Jezusem? Kim byli ci rozmówcy[5]?
·         czym rozmaili z Jezusem[6]?
7.       Jak reagują uczniowie na całą sytuację? Zobacz reakcję innych osób w Biblii na objawienie Boga: Wj 3,5-6; Sdz 6,20-23; Iz 6,5; Dn 10,7-8; Ap 1,17.
8.       Co było kulminacją opisywanego zdarzenia[7]?

UZDROWIENIE CHŁOPCA
Łk 9,37-43 (Mt 14-18; Mk 9,17-27)

1.       Czego nie mogli dokonać uczniowie i dlaczego?
2.       Jakie symptomy demonicznego zniewolenia zawarte są w tekście Ewangelii?
3.       Jak wyglądała konfrontacja pomiędzy Jezusem a zamieszkującym w chłopcu demonem?
4.       Co było rezultatem całego zdarzenia?

JEZUS PONOWNIE ZAPOWIADA SWOJĄ ŚMIERĆ
Łk 9,43-45 (Mt 17,22-23; Mk 9,31-32)

1.       Co ważnego miał do powiedzenia uczniom Jezus?

WIELKOŚĆ W KRÓLESTWIE BOŻYM
Łk 9,46-48 (Mt 18,1-5; Mk 9,33-37)

1.       Jaka jest droga do wielkości według zasad Królestwa Bożego?
2.       Czemu ma służyć przykład dziecka[8] w słowach Jezusa? (Uwaga historyczna: Pozycja społeczna była jednym z najważniejszych elementów życia w starożytności)

ŻYDOWSCY EGZORCYŚCI
Łk 9,49-50 (Mk 9,38-40)

1.       Jak ten fragment łączy się z poprzednią lekcją, której Jezus udzielił uczniom[9]?

CEL PRZYJŚCIA JEZUSA I ISTOTA UCZNIOSTWA
Łk 9,51-62 (Mt 8,19-22)

1.       Kim byli Samarytanie[10]?
2.       Jak uczniowie zareagowali na niechęć Samarytan wobec Jezusa? Co było powodem tej niechęci?
3.       Jakiej lekcji przy tej okazji udzielił im Jezus?
4.       Z jakimi „wymówkami” rozprawia się Jezus w rozmowie z trzema kandydatami na uczniów[11]?


[1] Piotr, Jakub i Jan są to najbliżsi, wybrani uczniowie Jezusa, powołani przez Niego jako pierwsi (Mk 1,16-20), którzy jako jedyni byli świadkami wskrzeszenia córki Jaira (Łk 8,51).
[2] Żaden z ewangelistów nie precyzuje, o jaką górę chodzi. Tradycja chrześcijańska sięgająca I wieku wskazuje na Tabor (588 m n.p.m.), najpiękniejszą górę w Galilei (na południowy zachód od Jeziora Galilejskiego), choć niektórzy autorzy twierdzą, że do ewangelicznego opisu pasuje raczej potężny Hermon (2.814 m npm.) pokryty jaśniejącymi w słońcu śniegami. Jeszcze inni sugerują górę Meron (1208 m n.p.m.) leżącą na północny-zachód od Kafarnaum,, znajdujący się niedaleko Cezarei Filipowej.
[3] Góra w Biblii to miejsce objawienia i bliskości Boga (por. Rdz 22,14). Ewangelista świadomie nawiązuje tu do objawienia Boga na górze Synaj czyli Horeb, które stało się udziałem zarówno Mojżesza, jak i Eliasza.
[4] Świetlista biel w Biblii jest znakiem przynależności do świata boskiego. W szaty tego koloru są odziani zwiastuni zmartwychwstania Jezusa (Mk 16,5n).
[5] Mojżesz to wódz Izraela podczas wyjścia z Egiptu i pośrednik w nadaniu Prawa na Synaju. Eliasz natomiast to prorok, który jest symbolem nawrócenia ludu od bałwochwalstwa do czci Boga prawdziwego. Obaj związani z Prawem Bożym nadanym Izraelowi, obaj prześladowani za swoją wierność Bogu żywemu. Koniec życia ich obu był równie tajemniczy (Pwt 34,6; 2Krl 2,11).
[6] Ich dialog z Jezusem oznacza, że dopiero w świetle męki i zmartwychwstania Jezusa Stare Przymierze staje się zrozumiałe i nabiera pełnego sensu. Prawo i prorocy uosobione w Mojżeszu i Eliaszu dają świadectwo o Jezusie pozwalają zrozumieć, kim On jest: „według ciała Syn Dawida, ustanowiony według Ducha świętości przez powstanie z martwych pełnym mocy Synem Bożym” (Rz 1,3). 
[7] Obłok okrywający ich cieniem (gr. episkiadzousa) jest znakiem obecności Boga (Wj 24,15), z jednej strony bliskiej i realnej, z drugiej zaś tajemniczej i nieuchwytnej dla człowieka. Znowu tekst ewangelii nawiązuje do księgi Wyjścia: „wtedy obłok okrył Namiot Spotkania, a chwała Pana napełniła przybytek. I nie mógł Mojżesz wejść do Namiotu Spotkania, bo spoczywał (gr. epeskíadzen) na nim obłok i chwała Pana wypełniała przybytek.” (Wj 40,34n).
[8] W języku aramejskim jedno słowo określała dziecko i sługę. Dziecko = całkowita zależność od rodziców.
[9] Brak pokory uczniów zbiegł się z niezgodą na to, aby Bóg działał przez kogoś spoza ich grona (por. Lb 11,24-30).
[10] Tożsamość narodowa Samarytan zaczęła się kształtować w wyniku najazdu (w 732 p.n.e.) i ostatecznego unicestwienia w 722 p.n.e. królestwa Izrael/Samarii przez króla Asyrii Sargona II. Znaczna część mieszkających w nim Żydów została wysiedlona w głąb Asyrii, na ich miejsce sprowadzono zaś innych mieszkańców imperium, co przeprowadzono w czterech kolejnych przesiedleniach w latach: 721 p.n.e., 715 p.n.e., 680 p.n.e. i w połowie VII w. p.n.e. W czasie pierwszego przesiedlenia sprowadzono do Samarii ludność z pięciu północnomezopotamskich prowincji, w tym również z prowincji Kuteh (Kutim). Z tego powodu Żydzi w przeszłości używali wobec Samarytan określenia Kutim, co miało sugerować, że nie są Żydami, lecz Kutejczykami (nazywali ich również Sydończykami, Szachemitami i Amha’aretami, czyli cudzoziemcami). Ze względu na większą otwartość tutejszej ludności niż mieszkańców królestwa południowego – Judy, dochodziło do licznych małżeństw mieszanych i pewnego synkretyzmu religijnego. Samarytanie nie chcieli również burzyć lokalnych świątyń Jahwe i przenosić całego kultu do Jerozolimy, co było jedną z głównych reform religijnych z IX-VII w. p.n.e.
[11] Wymówka pierwsza – chęć wygodnego życia, wymówka druga i trzecia – lojalność wobec rodziny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz