środa, 14 grudnia 2016

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE PIERWSZE

AUTOR EWANGELII
Łk 1,1-4

Dlaczego Łukasz[1]?
Por. Łk 1,1-4 z Dz 1,1

Łukasz w NT: Kol 4,14; 2 Tm 4,11; Flm 24.

1.      Kim był Łukasz? Jakie świadectwo pozostawiają o nim listy Pawła?
2.     Czego dowiadujemy się o warsztacie pisarskim autora[2]?
3.     Jak autor Ewangelii określa cel[3] jej napisania? Kim był Teofil[4]?
4.     Na jakich źródłach się opierał pisząc Ewangelię?

ZADANIE

Przeczytaj (przesłuchaj) cały tekst Ewangelii Łukasza zwracając uwagę na ogólny jej klimat.
 



[1] Świadectwa wczesnych pisarzy chrześcijańskich (z II i III wieku) wskazują, że Łukasz pochodził z Antiochii Syryjskiej (zob. Dz 11,19-30; 13,1-3). Pochodził z rodziny pogańskiej albo z żydowskiej rodziny syryjskiej. Z zawodu był lekarzem. W Ewangelii używa wielu fachowych określeń z dziedziny medycyny opisując choroby ludzi, którzy doświadczali uzdrowienia podczas publicznej służby Jezusa. Z tekstu Dziejów (gdzie pojawia się narracja utrzymywana w pierwszej osobie liczby mnogiej – „my”: Dz 16,10-17; 20,5-15; 21,1-28; 27,2-28,16, można wnioskować, że Łukasz przyłączył się do Pawła w Troadzie podczas drugiej wyprawy misyjnej i towarzyszył Pawłowi w czasie jego aresztowania w Jerozolimie, pobytu w Cezarei Nadmorskiej i w Rzymie.
[2] Zwróć uwagę na określenia których używa Łukasz: „wszystko”, „od samego początku”, „dokładnie” i „kolejno”.
[3] Upewnienie co do wiarygodności faktów dotyczących życia Jezusa. Słowo asphaleian odnosiło się do „zabezpieczenia” więźnia wtrąconego do więzienia (zob. Mt 27,64-66; Dz 5,23).
[4] Imię Teofil znaczy „miłujący Boga”, „przyjaciel Boga”. Niektórzy uważają, że jest to postać fikcyjna, reprezentująca wszystkich, którzy kochają Boga. Przeciwko temu uogólnieniu świadczy użycie tytułu „najdostojniejszy”, który był używany do przedstawicieli zamożnej rzymskiej klasy społecznej, senatorów lub namiestników – zwierzchników prowincji (zob. Dz 23,26; 24,3; 26,25). Można przypuszczać, że Teofil był patronem i wydawcą dzieła Łukasza. Zwyczajem było dedykowanie swojego dzieła osobie, która finansowała jego powstanie. Teofil nie był Palestyńczykiem, gdyż Łukasz nie musiałby wyjaśniać mu np. położenia miast palestyńskich, ani odległości między nimi (zob. Łk 1,26; 4,31). Jednocześnie Łukasz pozostawia bez bliższych wyjaśnień takie miejscowości, jak Syrakuzy, Regium, Puteoli, czy też Forum Appiusza i Trzy Gospody (zob. Dz 28,12-15).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz