AUTOR EWANGELII
Łk 1,1-4
Dlaczego Łukasz[1]?
Por. Łk 1,1-4 z Dz 1,1
Łukasz w NT: Kol 4,14; 2 Tm 4,11; Flm
24.
1.
Kim był Łukasz? Jakie świadectwo
pozostawiają o nim listy Pawła?
2.
Czego dowiadujemy się o warsztacie
pisarskim autora[2]?
4.
Na jakich źródłach się opierał pisząc
Ewangelię?
ZADANIE
Przeczytaj (przesłuchaj) cały tekst Ewangelii Łukasza
zwracając uwagę na ogólny jej klimat.
[1]
Świadectwa wczesnych pisarzy chrześcijańskich (z II i III wieku) wskazują, że
Łukasz pochodził z Antiochii Syryjskiej (zob. Dz 11,19-30; 13,1-3). Pochodził z
rodziny pogańskiej albo z żydowskiej rodziny syryjskiej. Z zawodu był lekarzem.
W Ewangelii używa wielu fachowych określeń z dziedziny medycyny opisując
choroby ludzi, którzy doświadczali uzdrowienia podczas publicznej służby
Jezusa. Z tekstu Dziejów (gdzie pojawia się narracja utrzymywana w pierwszej
osobie liczby mnogiej – „my”: Dz 16,10-17; 20,5-15; 21,1-28; 27,2-28,16, można
wnioskować, że Łukasz przyłączył się do Pawła w Troadzie podczas drugiej
wyprawy misyjnej i towarzyszył Pawłowi w czasie jego aresztowania w
Jerozolimie, pobytu w Cezarei Nadmorskiej i w Rzymie.
[2] Zwróć
uwagę na określenia których używa Łukasz: „wszystko”, „od samego początku”, „dokładnie”
i „kolejno”.
[3]
Upewnienie co do wiarygodności faktów dotyczących życia Jezusa. Słowo asphaleian odnosiło się do „zabezpieczenia”
więźnia wtrąconego do więzienia (zob. Mt 27,64-66; Dz 5,23).
[4] Imię
Teofil znaczy „miłujący Boga”, „przyjaciel Boga”. Niektórzy uważają, że jest to
postać fikcyjna, reprezentująca wszystkich, którzy kochają Boga. Przeciwko temu
uogólnieniu świadczy użycie tytułu „najdostojniejszy”, który był używany do
przedstawicieli zamożnej rzymskiej klasy społecznej, senatorów lub namiestników
– zwierzchników prowincji (zob. Dz 23,26; 24,3; 26,25). Można przypuszczać, że
Teofil był patronem i wydawcą dzieła Łukasza. Zwyczajem było dedykowanie
swojego dzieła osobie, która finansowała jego powstanie. Teofil nie był
Palestyńczykiem, gdyż Łukasz nie musiałby wyjaśniać mu np. położenia miast
palestyńskich, ani odległości między nimi (zob. Łk 1,26; 4,31). Jednocześnie
Łukasz pozostawia bez bliższych wyjaśnień takie miejscowości, jak Syrakuzy,
Regium, Puteoli, czy też Forum Appiusza i Trzy Gospody (zob. Dz 28,12-15).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz