środa, 21 grudnia 2016

EWANGELIA ŁUKASZA - SPOTKANIE DRUGIE

Łukasza 1,5-80

Jakie postacie[1] pojawiają się w całym fragmencie?
W jakich miejscach[2] Palestyny rozgrywają się opisany wydarzenia? Zlokalizuj te miejsca na mapie.

ZAPOWIEDŹ NARODZENIA JANA
Łk 1,1-25

1.      Czego dowiadujemy się o Elżbiecie[3] i Zachariaszu?
2.     Jakie było znaczenie posługi[4], do której został wyznaczony Zachariasz? (zob. 1 Krn 23,13; 1 Krn 24,1-19).
3.     Jak wyglądało spotkanie Zachariasza z aniołem? Z jakim poselstwem przyszedł anioł?
4.     Czego dowiadujemy się o mającym się urodzić Zachariaszowi i Elżbiecie synu?
5.      Dlaczego Zachariasz stracił mowę?

ZAPOWIEDŹ NARODZENIA JEZUSA
Łk 1,26-38

1.      Jakie są podobieństwa, a jakie różnice pomiędzy opisem spotkania Anioła Gabriela z Zachariaszem, a spotkaniem z Marią?
2.     Gdzie mieszkała Maria[5]? Czego się o niej dowiadujemy z tekstu[6]?
3.     Jakimi określeniami Gabriel nazwał mającego narodzić się syna Marii – Jezusa? Jak te określenia korespondują z proroctwami ST?
4.     W jaki sposób anioł utwierdza Marię, że cud o którym mówi stanie się rzeczywistością w jej życiu?
5.      Co ryzykowała[7] Maria mówiąc: „Niech mi się stanie według twojego Słowa”?

MARIA U ELŻBIETY
Łk 1,39-56

1.      Co niezwykłego wydarzyło się w chwili spotkania Marii z Elżbietą?
2.     Co oznacza, że Maria jest „błogosławiona wśród kobiet”?
3.     Na ile części można podzielić hymn Marii („Magnificat” od łac. „wielbić”, „wywyższać”)?
4.     Co można wywnioskować o przekonaniach Marii na temat Boga?

NARODZINY JANA
Łk 1,57-80

1.      Jakie znaczenie miały narodziny Jana – syna Elżbiety i Zachariasza dla miejscowości, w której mieszkali?
2.     Co takiego stało się podczas ceremonii obrzezania?
3.     Jakie prorocze treści zawiera modlitwa (pieśń) Zachariasza (tzw. „Benedictus” z łac. Błogosławiony).
4.     Ile lat trwało i jak wyglądało przygotowanie Jana do publicznej służby?


[1] Herod (gr. Herodes – od „heros”, bohater ubóstwiony, szlachetny, potomek bohatera, opiekun, obrońca), nazwisko rodziny pochodzenia idumejskiego, silnie związanej z Rzymem. Członkowie tej rodziny rządzili Palestyną i sąsiadującymi z nią ziemiami. Herod Wielki (o. 73-4 r. przed Chr.), panował w Palestynie jako król Judei, z nominacji Rzymu (Herod Wielki cieszył się łaskawością cesarzy: Juliusza Cezara, Marka Antoniusza i Oktawiana Augusta). Był przebiegłym politykiem, okrutnym ojcem, mężem 10. żon i niestrudzonym budowniczym (odbudował i upiększył świątynię jerozolimską – tzw. trzecią świątynię jerozolimską nazywaną też Herodiańską). Zamordował kilku swoich synów, żonę – Mariamne i teściową w obawie przed zagarnięciem przez nich jego królestwa. W dniach poprzedzających narodziny Jezusa był u kresu życia, cierpiał na zaburzenia psychiczne, a jego ciało było pokryte wrzodami i ropiejącymi ranami.
Zachariasz (hbr. Zekarjah – „Jahwe pamiętał”) – kapłan z ósmego (z dwudziestu czterech) oddziału Abiasza, mąż Elżbiety z rodu Aarona. Tekst Łukasza wskazuje na podeszły (starczy) wiek jego i jego żony. Wśród Żydów granicą starości było 60 lat.
Elżbieta
Gabriel (archanioł) – z hbr. „mąż Boży”, „Bóg jest moim mistrzem”, „Bóg jest moim męstwem” lub „mocarz (wojownik) Boży”. Obok Michała, jedyny anioł znany z imienia. Gabriel spełniał rolę posłańca Bożego, który objawiał sens widzeń i bieg dziejów ludzkich. Był zwiastunem nakazów Bożych i przepowiadającym Jego interwencje. Ukazał się Danielowi (Dn 8,1-27), Zachariaszowi i Marii.
Józef z rodu Dawida
Maria (hbr. Miriam – „gorycz”, „smutek” lub „pani”, „napawająca radością”, „ukochana przez Jahwe”, „moim krewnym jest Najwyższy”). Pochodziła z Nazaretu i była poślubiona Józefowi. Tekst Biblii nie przekazuje zbyt wiele o jej życiu. Towarzyszyła Jezusowi podczas jego publicznej służby, była obecna pod Krzyżem, znajdowała się górnej izbie (w Jerozolimie) w gronie uczniów oczekujących zesłania Ducha Świętego.
[2] Jerozolima, bliżej nieznane miasto Judy w górzystej krainie i Nazaret w Galilei.
[3] zob. Wj 23,26; Pwt 7,14; Hi 15,34; 1 Sm 2,5; Iz 54,1. Bezpłodność w Izraelu była przekleństwem małżonków. Kiedy kobieta przestawała być bezpłodna, było to znakiem Bożego błogosławieństwa.
[4] Każdego dnia (rano i wieczorem) wybrany kapłan wchodził do Miejsca Świętego w Świątyni, aby modlić się i spalali kadzidło na specjalnym ołtarzu (zob. Wj 30,1-10; Ps 141,2; Ap 5,8).
[5] Nazaret był małą osadą (wioską) zamieszkałą przez ludzi zajmujących się uprawą roli. Najwyraźniej nie cieszył się renomą wśród Żydów (zob. J 1,46). Podobnie wobec wszystkich Galilejczyków żywiono uprzedzenia. Mieli tendencję do „połykania” gardłowych głosek, więc ich mowa zdradzała prowincjonalne pochodzenie. Nikt nie oczekiwał, że Mesjasz będzie pochodził z tak mało znaczącego miejsca.
[6] Maria była zaręczona z Józefem zgodnie z regułami prawa i tamtejszymi normami kulturowymi. Zaręczyny były właściwie zawarciem związku małżeńskiego, jednak wspólne zamieszkanie małżonków następowało później – około roku od zaręczyn (lub później, w zależności od wieku kobiety/dziewczyny). Związek – „narzeczeństwo” można było zerwać tylko na drodze rozwodu.
[7] Kobietę, która dopuściła się cudzołóstwa należało ukamienować (Kpł 20,10). Jeśli zachowałaby życie to z pewnością straciłaby męża. Zostałaby napiętnowana społecznie. Nie mogłaby liczyć na wsparcie i nie miałby zbyt wielu możliwości zapewnienia sobie utrzymania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz