środa, 7 grudnia 2016

1 LIST JANA - SPOTKANIE SZÓSTE

1 J 5,1-21

WIARA W JEZUSA
1 J 5,1-15

1.      Co to znaczy, że „Jezus jest Mesjaszem[1]”?
2.       Jakie przekonanie wyraża myśl wersetu pierwszego: „Każdy zaś, kto miłuje Tego, który zrodził, miłuje również Tego, który z Niego jest zrodzony”?
3.      Jaki charakter ma użyte przez Jana stwierdzenie „każdy, kto…”? (Zob. też J 2,29; 3,3-4; 4,2-3,7)
4.      Jak argumentacja Jana dotycząca wiary w całym tym fragmencie ma się do odparcia błędów gnostyków[2]?
5.      Co to znaczy „wierzyć” w nowotestamentowy sposób[3]? (Zob. 1 J 5,1 i 5,5)
6.      Jakie są skutki (dowody autentyczności) wiary[4]?
7.      Co o Jezusie mówi werset 6. i jaki ma on związek z błędami fałszywych nauczycieli[5]?
8.      Na jakich trzech świadków[6] powołuje się Jan[7]?
9.      Jaki dar otrzymaliśmy od Boga? Jakie zapewnienie odnośnie tego daru pojawia się w w. 13?
10.  Jakie są przywileje dzieci Bożych?

WOBEC GRZECHU
1 J 5,16-21

1.      Czym jest grzech[8]?
2.      Czym jest „grzech powodujący śmierć”?
3.      Jaka jest postawa chrześcijanina wobec grzechu?
4.      Jakie zapewnienia pojawiają się w wersetach 18-20?
5.      Do czego Jan wzywa adresatów listu w ostatnim zdaniu? Jaki ma to związek z całością listu?


[1] Sowo „mesjasz” pochodzi od używanego w Biblii hebrajskiego terminu מָשִׁיחַ, który tłumaczony jest jako „namaszczony” lub „pomazaniec”, w języku greckim odpowiednikiem tego słowa jest „christos” (χριστός). Słowo „mesjasz”, w pierwotnym użyciu biblijnym, jest synonimem „króla” (zwłaszcza Dawida i jego potomków), który był wyjątkowym narzędziem sprawiedliwości Bożej na ziemi. Język i metaforyka związana z władzą królewską zaczęły być używane do wyczekiwanego przyszłego króla, którego panowanie miały charakteryzować wieczna sprawiedliwość, bezpieczeństwo i pokój: Iz 11,1-5; 32,1; Jr 33,14-26; Ez 37,24-28. Taką postać potocznie nazywa się „mesjaszem”, a biblijne teksty o niej mówiące nazywamy „mesjańskimi”. Podstawą biblijnego mesjanizmu jest przekonanie, że Bóg interweniuje w historię, zsyłając zbawiciela, aby wybawił Jego naród od cierpienia i niesprawiedliwości.
[2] Gnostycy utrzymywali, że kluczem jest „wiedza” a nie „wiara”.
[3] Wiara nie jest pojęciem abstrakcyjnym, ale zawiera określoną, nie pozwalającą się redukować treść. Chrześcijanie nie mają „jakiejś” wiary, ale wierzą, że Jezus jest Chrystusem i Synem Bożym.
[4] Jan wylicza trzy: miłość (do Boga i brata), posłuszeństwo i zwycięstwo.
[5] Określenia „przez wodę i krew” mówią o tożsamości Jezusa. Fałszywi nauczyciele (uczniowie Cerynta/ Kerynta) negowali boskość Jezusa i utrzymując, że Jezus był naturalnym synem Józefa i Marii, twierdzili, że boska emanacja (czyli „Chrystus”) połączył się z Jezusem podczas chrztu po to, by wyposażyć go do jego posługi. Podczas męki ów „Chrystus” opuścił Jezusa, by ten umarł jako zwykły człowiek. Gnostycy twierdzili, że Jezus był świetnym nauczycielem i zostawił nam wspaniały przykład, nie był jednak odwiecznym Synem Boga – drugą osobą Trójcy – Słowem, które stało się ciałem.
[6] W Starym Testamencie wymagano przedstawienia przynajmniej dwóch wiarygodnych świadków: Pwt 17,6; 19,15.
[7] Są dwa rodzaje świadectwa: obiektywne (historyczne) świadectwo wody i krwi oraz subiektywne (oparte na doświadczeniu) świadectwo Ducha, dzięki któremu chrześcijanie doświadczają w sobie rzeczywistości tych wydarzeń. Te dwa rodzaje świadectwa uzupełniają się wzajemnie.
[8] Grzech jest zarówno czynem wykraczającym poza Bożą wolę i Jego plan dla człowieka oraz stanem (a nawet mocą), który oddziela nas od Boga czyniąc nas wobec Niego nieużytecznymi i wrogami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz