środa, 19 października 2016

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 21

ZMARTWYCHWSTANIE
Jana 20,1-18

1.       Czym kierowała się Maria Magdalena udając się wczesnym rankiem do grobu, kiedy jeszcze było ciemno?
2.       Jaka myśl towarzyszyła Marii Magdalenie, kiedy ujrzała odsunięty kamień?
3.       Jak reagują uczniowie: Piotr i Jan na informację o „zniknięciu ciała” Jezusa?
4.       Co skłoniło „drugiego ucznia, tego, którego Jezus miłował” do uwierzenia w zmartwychwstanie?
5.       Co skłoniło Marię, aby pozostać przy grobie, kiedy uczniowie już poszli?
6.       Kiedy Maria rozpoznała zmartwychwstałego Jezusa? Jakim określeniem się do Niego zwraca[1]?
7.       Dlaczego Marii nie wolno było „zatrzymywać (dotykać)”[2] Jezusa?

JEZUS I UCZNIOWIE
Jana 20,19-31

1.       Jaka jest sytuacja uczniów po ukrzyżowaniu Jezusa[3]?
2.       W jaki sposób Jezus znalazł się pośród uczniów?
3.       Co stanowiło dowód dla uczniów potwierdzający, że Ten, który z nimi rozmawiał to ich Nauczyciel?
4.       Co jest istotą spotkania uczniów z Jezusem? Czego doświadczają[4]? Co otrzymują?
5.       Jak reaguje Tomasz, który nie był obecny podczas ukazania się Jezusa uczniom?
6.       W jaki sposób Jezus potraktował Tomasza?
7.       Jak autor Ewangelii określa cel jej napisania?


[1] „Rabbuni” znaczy „mój nauczycielu” i jest bardziej osobiste i mniej formalne od tytułu „rabbi”.
[2] Czasownik, który przetłumaczono „nie trzymaj Mnie”, można rozumieć: „przestań kurczowo się Mnie trzymać”. Maria powinna puścić Jezusa, by odejść i złożyć o Nim świadectwo w tym krótkim czasie, jaki pozostał od Jego wniebowstąpienia.
[3] Pomimo zachęty Jezusa: „Nie ulegajcie trwodze. Nie lękajcie się” (J 14,27), uczniowie bali się, że władze żydowskie, które doprowadziły do śmierci Jezusa, mogą zwrócić się przeciwko nim. Ale „byli razem”. Może pozostawali w celu odbycia żałoby (pierwsze siedem dni żałoby były traktowane przez Żydów bardzo poważnie – nie wykonywano pracy, nie myto się, ani nawet nie studiowano Prawa). Domy były wyposażone w zasuwy, które uniemożliwiały dostanie się kogokolwiek do środka.
[4] Tchnienie Jezusa przywołuje Rdz 2,7, gdzie Bóg tchnął w Adama tchnienie życia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz