środa, 9 sierpnia 2017

LISTY PIOTRA - SPOTKANIE PIERWSZE

Szymon Piotr w Ewangeliach, Dziejach Apostolskich i tradycji.

Imię
Aramejski: Kefa
Grecki: Pertos
Czyli: skała, kamień

Szymon Piotr
Zob. Mt 4,18; 10,2; 16,16
Szymon (gr. Symeon, Simon „człowiek płaskonosy”; hbr. Szimeon, Szimon, Szemael „Bóg mnie wysłuchał”).

Rodzina Piotra
Zob. Mt 16,17 „bar Jona” – syn Jony (Jonasza lub Jana – zob. J 21,15-17)
Zob. Mt 4,18; Mk 1,16.29; J 1,40.44 – brat Andrzeja
Zob. Mt 8,14-15; Mk 1,29-31; Łk 4,38-39 – informacja o teściowej (brak wzmianki o żonie i dzieciach Piotra w tekście biblijnym).

Praca i rodzinne strony
Pochodził z Betsaidy[1] (J 1,44; 12,21) – miejscowości położonej na północnym brzegu Jeziora Genezaret (Galilejskiego). Nazwę miasta tłumaczy się jako „dom zaopatrzenia”, „dom rybacki” czy „dom rybobrania”. W czasach Jezusa była ona miastem żydowskim, ale z dużym udziałem ludności greckojęzycznej. Tereny te nazywano Galileą pogańską albo narodów (zob. Mt 4,15). Miasto leżało na ważnym szlaku handlowym Bliskiego Wschodu – Via Maris (co zapewniało rozwój i możliwość bogacenia się jego mieszkańcom).
Piotr z Betsaidy przeniósł się do Kafarnaum, gdzie pracował jako rybak (Mt 4,18; Mk 1,16; Łk 5,2-10; J 21,2-11).

Uczeń Jezusa – jeden z Dwunastu
Powołanie: Mt 4,18-20
Piotr był pierwszym uczniem powołanym przez Pana: Mt 10,2
Stanowił najbliższe otoczenie Jezusa (wraz z Jakubem i Janem – synami Zebedeusza). Ci trzej byli świadkami wskrzeszenia córki Jaira (zob. Mt 9,23-26; Mk 5,35-43; Łk 8,49-56), przemienienia Pańskiego (zob. Mt 17,1-8; Mk 9,1-8; Łk 9,28-36) i modlitwy Jezusa w Ogrójcu (zob. Mt 26,36-46; Mk 14,32-42).

Piotr wielokrotnie przemawiał w imieniu Dwunastu (Mt 16,15-16; 19,26-27; J 6,67-69).
Został upoważniony przez Jezusa do zapłacenia podatku za ich dwóch (zob. Mt 17,24-27).
Wraz z Janem został posłany, aby przygotować Paschę (zob. Łk 22,8).
Podczas Ostatniej Wieczerzy opierał się wobec gestu umycia stóp przez Jezusa (J 13,6-9).
Chodził po wodzie (zob. Mt 14,22-33).
Był porywczy, impulsywny (zob. Mt 26,33-35; 26,51; J 18,10) i też tchórzliwy (Mt 26,69-75).
Zaparł się trzykrotnie Jezusa, ale potrafił uznać swoją grzeszność, wyznać winę i żałować.

W Dziejach Apostolskich Piotr przemawiał do tłumu zgromadzonego w Jerozolimie w Dniu Zesłania Ducha Świętego (Dz 2,14-41), tłumaczył się z wiary w Jezusa przed Radą Żydowską (Dz 3,12-26; 4,7-12.19-20; 5,27-32). Skonfrontował kłamstwo Ananisza i Safiry (Dz 5,1-11). Jego cień miał uzdrawiającą moc (Dz 5,12-16). Wraz z Janem modlił się o przyjście Ducha Świętego do Samarytan (Dz 8,14-23). Odwiedzał wierzących w Galilei, Judei i Samarii (Dz 9,31-43). Był więziony i ciążyła na nim groźba śmierci (Dz 12,1-19). Głosił w domu pogańskiego żołnierza – Korneliusza (Dz 10).
Przebywał na terenie Antiochii, gdzie został napomniany przez Pawła (Ga 2,11-15).

W Dziejach Apostolskich pojawia się uwaga o braku formalnego wykształcenia (zob. Dz 4,13 „agrammatos idiotes”). Nie oznacza to jednak, że Piotr był analfabetą i w ogóle nie miał wykształcenia. Uwaga ta odnosić się może do faktu, że nie posiadał kwalifikacji, które wymagane były do pełnienia funkcji rabina (nauczyciela), kapłana czy pisarza.

Według tradycji przebywał w Rzymie i został stracony za czasów Nerona (w 64 lub 67 r.).

Listy Piotra

Dwa nowotestamentowe listy rozpoczynają się od słów „Piotr, apostoł Jezusa Chrystusa…” (1 Ptr 1,1) i „Szymon Piotr, sługa i apostoł Jezusa Chrystusa…” (2 Ptr 1,1).

Niewykluczone, że redakcja tych listów była dziełem innych osób – uczniów i współpracowników Piotra.


[1] W czasie pierwszej wojny żydowskiej (lata 66-73 n.e.) miasto zdobyły i całkowicie zniszczyły wojska rzymskie. Betsaida nie została już nigdy odbudowana.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz