CECHY TYCH, KTÓRZY PRZYZNAJĄ SIĘ DO CHRYSTUSA
1 J 2,3-14
1.
Na jakie przejawy
chrześcijańskiej praktyki życia zwraca uwagę autor listu? Z jakimi błędnymi
koncepcjami polemizuje[1]?
(w. 3-6)
2.
Jakie przykazania
nas obowiązują?
3.
Czego o
wypełnianiu przykazań nauczał Jezus? (zob. J 14,15; J 15,10)
4.
Jak godzić łaskę
i przestrzeganie przykazań?
5.
Jaka cecha[2]
chrześcijańskiego życia ukazana jest w w. 7-11?
6.
Jak przejawia się
życie w światłości, a co jest dowodem na życie w ciemności?
7.
O jakich
błogosławieństwach życia chrześcijanina pisze Jan w w. 12-14?
NIEBEZPIECZEŃSTWA: ŚWIAT I FAŁSZYWI NAUCZYCIELE
1 J 2,15-28
1.
Co złego jest ze
światem[3]?
2.
Jaka jest natura
świata w kontraście do tego, co jest z Boga i jest Boże?
3.
W jaki sposób Jan
definiuje czas w którym żyje? Co jest dowodem na „ostatnią godzinę[4]”?
4.
Na jaką
właściwość antychrystów zwraca uwagę Jan[5]?
5.
Czym jest
„namaszczenie od Świętego”, dzięki któremu „wiemy wszystko”? Co znaczy
„wiedzieć wszystko”, jak to rozumieć w świetle słów Pawła: „Niedoskonała
jest nasza wiedza, niedoskonałe nasze przemawianie z natchnienia Bożego”.
6.
Na jakie prawdy,
które trzeba pielęgnować, zwraca uwagę autor listu, odpierając kłamstwa
„antychrystów”[6]?
7.
Na co zwraca
uwagę Jan w w.28-29?
8.
Co jest nadzieją
chrześcijanina[7]?
9.
Czym jest
„narodzenie z Niego”?
[1] Celem chrześcijańskiego życia jest integralność
wierzącego (to co mówimy musi znajdować poparcie w tym jak żyjemy).
[2] Zob. Mt 22,34-40; Rz 13,8-10; Jk 2,8; J 13,34; 15,12.
17. Jan pisząc o przykazaniu miłości posługuje się paradoksem: „nie piszę do
was o nowym przykazaniu, ale o przykazaniu istniejącym od dawna” i „a jednak
piszę wam o nowym przykazaniu”. W starożytności paradoks miał przemawiać do
wyobraźni i skłonić słuchaczy do zastanowienia się nad znaczeniem wypowiadanych
słów. Przykazanie miłości istniało od dawna i zawsze było częścią Bożej woli:
Pwt 6,5; Kpł 19,18. Nowość tego przykazania może tkwić w przykładzie Jezusa,
który pokazał je swoim życiem: J 13,34.
[3] Świat to nie tyle materialna rzeczywistość, która nas
otacza (Stworzenie), co niewidzialny system zła wykorzystywanym przez diabła
oraz wszystko to, co jest przeciwne Bogu, Jego Słowu i Jego ludziom (zob. 1 J
5,19; J 12,31; 1 Ko 1,21; 2 Kor 4,4; Jk 4,4; 2 Ptr 1,4). Jan używa słowa kosmos akcentując kulturę pogańską obcą
Bogu.
[4] Ostatnia godzina to „czasy ostateczne” lub „dni
ostatnie”, czyli okres pomiędzy pierwszym a ponownym przyjściem Chrystusa. Ten
„kres czasów” utożsamiany jest często z odstępstwem i eksplozją nieprawości
(zob. 1 Kor 10,11; 1 Tm 4,1; Jk 5,3; 1 Ptr 4,7; 2 Ptr 3,3; Jd 18)
[5] Zob. Dz 20,30; 2 Ptr 2,1-3.
[6] Wielu
badaczy słowa Jana odnosi do nauk Cerynta. Cerynt był gnostykiem w rzymskiej
prowincji Azji. W opinii Ojców Kościoła był jednym z najbardziej
niebezpiecznych dla wiary herezjarchów. Prawdopodobnie teologia bóstwa Jezusa
zawarta w Ewangelii Jana, współczesnej Ceryntowi, była skierowana przeciw jego
błędom chrystologicznym.
[7] Zob. Ap 22,20; 1 Kor 15,51-54, 1 Tes 4,13-18.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz