czwartek, 24 listopada 2016

1 LIST JANA - SPOTKANIE CZWARTE

W BOŻEJ RODZINIE
1 J 3,1-3

1.      Na jaki fakt Jan zwraca uwagę adresatom listu[1]?
2.      Co leży u podstaw adopcji (usynowienia nas przez Boga)[2]?
3.      Jaka jest stosunek świata do dzieci Bożych?
4.      Co jest naszą nadzieją?
5.      Dlaczego Jan używa słowa „każdy”[3]?
6.      Jaka jest właściwa motywacja na drodze ku świętości[4]?

CHRZEŚCIJANIN I GRZECH
1 J 3,4-10

1.      Jak Jan definiuje grzech[5]?
2.      Czy chrześcijanie grzeszą[6]?
3.      Co wiemy o diable, który „od początku grzeszy”?
4.      Jaki był cel przyjścia Jezusa[7]? Jakich dowodów na realizację tego celu dostarczają Ewangelie?
5.      Czym jest „Boży zasiew”, czy „Boże nasienie”[8] o których pisze Jan?
6.      Jaki jest związek pomiędzy sprawiedliwością, a miłością? Dlaczego sprawiedliwość i miłość ją dowodem na bycie dzieckiem Bożym?

TEST MIŁOŚCI
1 J 3,11-24

1.      Do czego według Ciebie, są w tym fragmencie zachęcani chrześcijanie, jeśli chodzi o postępowanie w świecie niewierzących?
2.      W jaki sposób „świat” okazuje swoją wrogość wobec sprawiedliwych?
3.      Dlaczego miłość braci jest potwierdzeniem naszego „przejścia ze śmierci do życia”? O jakiej śmierci i o jaskim życiu jest mowa?
4.      Czy zasada przedstawiona przez Jana w ilustracji w wersetach 16-18, jest aktualna dla nas?
5.      W jakim sensie nasze serce może nas oskarżać (w. 20)?
6.      Co daje chrześcijaninowi ufność i pewność w modlitwie?
7.      Jak Jan określa istotę (zasadę) chrześcijaństwa?
8.      Jaką rolę odgrywa Duch Święty w życiu chrześcijanina[9]?


[1] Zob. Ga 3,26; Ga 4,1-7; Rz 8,14-17
[2] Zob. Pwt 7,7-8
[3] Jan skrupulatnie wyklucza wszelkie wyjątki. Ekskluzywizm jakiejś grupy „chrześcijan” wobec innej grupy nie jest nowotestamentową koncepcją.
[4] Przekonanie o tym, że jesteśmy dziećmi Bożymi prowadzi nas ku realizacji programu rozwijającego w nas świętość. Jeśli zgadzamy się z tym, że wszystko, czego w życiu oczekujemy, ma pochodzić od Chrystusa, wówczas już teraz będziemy pragnąć być tak bardzo do Niego podobni, jak tylko jest to możliwe. Jan pisząc o naszym oczyszczeniu używa czasu teraźniejszego wskazując na nieprzerwany proces i zapobiegając ewentualnemu perfekcjonizmowi i przekonaniu, że już na tym świecie możemy osiągnąć takie etap, na którym dalszy wzrost w świętości byłby już zbędny.
[5] Grzech = naruszenie Bożego Prawa
[6] Zob. 1 J 2,1-2
[7] Zob. Dz 10,38. Czasownik „zniweczyć”, którego używa Jan oznacza m.in. rozbicie czegoś na części, na przykład rozebranie budynku, a w ten sposób zniszczenie go.
[8] Jan wydaje się pisać o Słowie Bożym (Łk 8,11; Jk 1,18; 1 Ptr 1,23), Duchu Świętym (J 3,6; Rz 8,1-12) albo o jednym i drugim. Te dwie rzeczywistości powstrzymują nas od grzechu.
[9] Zob. Rz 8,16; Ga 4, 6-7; 5,22-23;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz