Blog zapraszający i informujący o studium biblijnym w Gostyninie. "Słowo Chrystusa niech mieszka w was obficie..." (z Listu Pawła apostoła do Kolosan)
środa, 31 sierpnia 2016
EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 14
Rozdziały 1-12 skupiały się na
odrzuceniu Jezusa przez naród, zaś rozdziały 13-17 mówią o tych, którzy Go
przyjęli. Rozdziały 13-17 zawierają: opis pożegnania Jezusa z apostołami w noc
zdrady i aresztowania oraz zapowiedź tego, co przyszłość przyniesie Jego
uczniom (rozdz. 13-16) modlitwę o nich (rozdz. 17). Ukrzyżowanie miało nastąpić
następnego dnia[1].
OBMYCIE NÓG UCZNIOM
Jana 13,1-20
1.
Czym było żydowskie święto Paschy?
2.
Jakie postacie pojawiają się w tym fragmencie Ewangelii?
3.
Czego z tego tekstu dowiadujemy się o metodach działania diabła?
4.
Jaką lekcję otrzymali uczniowie podczas wieczerzy[2]?
5.
O jakiej czystości mówi Jezus do Piotra w w. 10? (zob. J 15,3; Ef
5,26)
6.
Co o przywództwie, w kontekście Kościoła, mówi nam ten tekst?
7.
Przeczytaj Psalm 41,10, co oznacza „podnieść na kogoś swoją piętę”[3]?
8.
Jaka prawda kryje się w obietnicy w w.20?
UJAWNIENIE ZDRAJCY
Jana 13,21-30
1.
Jakie uczucia towarzyszą Jezusowi podczas wieczerzy[4]? Czym są
one spowodowane?
2.
Kim jest ów „uczeń, którego Jezus kochał”[5]?
3.
W jaki sposób Jezus wskazuje swojego zdrajcę? Czy subtelny
komunikat Jezusa został rozpoznany przez uczniów[6]?
4.
Jakie są okoliczności towarzyszące działaniu Judasza?
NOWE PRZYKAZANIE I ZAPOWIEDŹ ZAPARCIA SIĘ PIOTRA
Jana 13,31-38
1.
Jakim słowem[7] Jezus
zwraca się do uczniów? Co ono wyraża?
2.
Dlaczego przykazanie, które Jezus pozostawia uczniom jest „nowe”[8]?
3.
O czym świadczą słowa Piotra: „Panie! Dlaczego teraz nie mogę iść z
Tobą? Życie moje oddam za Ciebie”?
4.
Jak Jezus odpowiada na wyznanie Piotra? Czy Jego słowa się spełniły?
ZASTOSOWANIE
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że
ktoś Ciebie zdradził?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś
należeć do wspólnoty, której członkowie szczerze troszczyli się o siebie
nawzajem?
[1] Za: John MacArthur, Komentarz MacArthura do Nowego Testamentu, Gdańsk 2015.
[2] Na ucztach wokół stołu z przygotowanymi potrawami
ustawiano sofy na których spoczywali biesiadnicy. Ich głowy znajdowały się w
pobliżu stołu, zaś nogi skierowane były w przeciwnym kierunku. Czynność
obmywania stóp, której dokonał Jezus, odbywała się zatem na zewnątrz kręgu
biesiadników.
Gospodarz domu dawał gościom wodę do obmycia stóp (zob. Rdz 18,4; Łk
7,44), a czynność rozwiązywania sandałów i osobistego umywania czyichś stóp
należała do zadań służby. Najczęściej wykonywali ją niewolnicy, uległe żony lub
dzieci (zob. 1 Sm 25,41).
Zdjęcie wierzchnich szat przez Jezusa oznaczało, że zamierza wykonać
jakąś pracę i stawiało Go w pozycji sługi, który zwykle pracował w skąpym odzieniu. Ewangelia Łukasza
wspomina, że podczas Ostatniej Wieczerzy doszło do sporu pomiędzy uczniami o
to, kto z nich jest największy (Łk 22, 24-27).
[3] „Podnieść na kogoś swoją piętę” oznacza przyjęcie
wrogiej i agresywnej postawy. Idiom ten nawiązuje do ówczesnych zwyczajów
wspólnego spożywania posiłków i zajmowania miejsca przy stole. Biesiadnicy
zajmowali miejsca wokół stołu w pozycji półleżącej, co umożliwiało okazywanie agresji
wobec sąsiada poprzez uderzenie piętą.
[4][4] Użyte określenie „wzruszył się głęboko” pojawia się
trzykrotnie w Ewangelii Jana w kontekście osoby Pana Jezusa: J 11,33; 12,27 i
13,21.
[5] Zob. J 19,26-27; 20,2-9; 21,7.20-23.
[6] Zanotowany komentarz „Przypuszczali, że Jezus posyła
(Judasza), aby (…) dał coś ubogim” wskazywać może na zwyczaj pobożnych Żydów
wykonywania uczynków miłosierdzia przed Świętem Paschy, aby zapewnić sobie Bożą
przychylność.
[7] Gr. teknion
oznacza „dzieciątko, dziecko”, pojawia się tylko raz w Ewangeliach. Określenia
tego używa Jan w swoim liście: 1 J 2,1.12.28; 3,18; 4,4; 5,21.
[8] Pwt 6,5 nakazywało miłowanie Boga, a w Kpł 19,18
czytamy o miłowaniu bliźniego jak samego siebie. Nakaz Jezusa wyznacza nowe
standardy w tym zakresie: Po pierwsze – jest to miłość na wzór Jego ofiarnej
miłości, po drugie Nowe Przymierze daje nam siłę do miłowania (owoc Ducha –
miłość). Przykazanie miłości znajduje się również w mowie Jezusa zwanej „kazaniem
na górze”: Mt 5,43-48.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz