środa, 31 sierpnia 2016

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 14

Rozdziały 1-12 skupiały się na odrzuceniu Jezusa przez naród, zaś rozdziały 13-17 mówią o tych, którzy Go przyjęli. Rozdziały 13-17 zawierają: opis pożegnania Jezusa z apostołami w noc zdrady i aresztowania oraz zapowiedź tego, co przyszłość przyniesie Jego uczniom (rozdz. 13-16) modlitwę o nich (rozdz. 17). Ukrzyżowanie miało nastąpić następnego dnia[1].

OBMYCIE NÓG UCZNIOM
Jana 13,1-20

1.    Czym było żydowskie święto Paschy?
2.    Jakie postacie pojawiają się w tym fragmencie Ewangelii?
3.    Czego z tego tekstu dowiadujemy się o metodach działania diabła?
4.    Jaką lekcję otrzymali uczniowie podczas wieczerzy[2]?
5.    O jakiej czystości mówi Jezus do Piotra w w. 10? (zob. J 15,3; Ef 5,26)
6.    Co o przywództwie, w kontekście Kościoła, mówi nam ten tekst?
7.    Przeczytaj Psalm 41,10, co oznacza „podnieść na kogoś swoją piętę”[3]?
8.    Jaka prawda kryje się w obietnicy w w.20?

UJAWNIENIE ZDRAJCY
Jana 13,21-30

1.    Jakie uczucia towarzyszą Jezusowi podczas wieczerzy[4]? Czym są one spowodowane?
2.    Kim jest ów „uczeń, którego Jezus kochał”[5]?
3.    W jaki sposób Jezus wskazuje swojego zdrajcę? Czy subtelny komunikat Jezusa został rozpoznany przez uczniów[6]?
4.    Jakie są okoliczności towarzyszące działaniu Judasza?

NOWE PRZYKAZANIE I ZAPOWIEDŹ ZAPARCIA SIĘ PIOTRA
Jana 13,31-38

1.    Jakim słowem[7] Jezus zwraca się do uczniów? Co ono wyraża?
2.    Dlaczego przykazanie, które Jezus pozostawia uczniom jest „nowe”[8]?
3.    O czym świadczą słowa Piotra: „Panie! Dlaczego teraz nie mogę iść z Tobą? Życie moje oddam za Ciebie”?
4.    Jak Jezus odpowiada na wyznanie Piotra? Czy Jego słowa się spełniły?

ZASTOSOWANIE

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że ktoś Ciebie zdradził?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś należeć do wspólnoty, której członkowie szczerze troszczyli się o siebie nawzajem?


[1] Za: John MacArthur, Komentarz MacArthura do Nowego Testamentu, Gdańsk 2015.
[2] Na ucztach wokół stołu z przygotowanymi potrawami ustawiano sofy na których spoczywali biesiadnicy. Ich głowy znajdowały się w pobliżu stołu, zaś nogi skierowane były w przeciwnym kierunku. Czynność obmywania stóp, której dokonał Jezus, odbywała się zatem na zewnątrz kręgu biesiadników.
Gospodarz domu dawał gościom wodę do obmycia stóp (zob. Rdz 18,4; Łk 7,44), a czynność rozwiązywania sandałów i osobistego umywania czyichś stóp należała do zadań służby. Najczęściej wykonywali ją niewolnicy, uległe żony lub dzieci (zob. 1 Sm 25,41).
Zdjęcie wierzchnich szat przez Jezusa oznaczało, że zamierza wykonać jakąś pracę i stawiało Go w pozycji sługi, który zwykle pracował w skąpym odzieniu. Ewangelia Łukasza wspomina, że podczas Ostatniej Wieczerzy doszło do sporu pomiędzy uczniami o to, kto z nich jest największy (Łk 22, 24-27).
[3] „Podnieść na kogoś swoją piętę” oznacza przyjęcie wrogiej i agresywnej postawy. Idiom ten nawiązuje do ówczesnych zwyczajów wspólnego spożywania posiłków i zajmowania miejsca przy stole. Biesiadnicy zajmowali miejsca wokół stołu w pozycji półleżącej, co umożliwiało okazywanie agresji wobec sąsiada poprzez uderzenie piętą.
[4][4] Użyte określenie „wzruszył się głęboko” pojawia się trzykrotnie w Ewangelii Jana w kontekście osoby Pana Jezusa: J 11,33; 12,27 i 13,21.
[5] Zob. J 19,26-27; 20,2-9; 21,7.20-23.
[6] Zanotowany komentarz „Przypuszczali, że Jezus posyła (Judasza), aby (…) dał coś ubogim” wskazywać może na zwyczaj pobożnych Żydów wykonywania uczynków miłosierdzia przed Świętem Paschy, aby zapewnić sobie Bożą przychylność.
[7] Gr. teknion oznacza „dzieciątko, dziecko”, pojawia się tylko raz w Ewangeliach. Określenia tego używa Jan w swoim liście: 1 J 2,1.12.28; 3,18; 4,4; 5,21.
[8] Pwt 6,5 nakazywało miłowanie Boga, a w Kpł 19,18 czytamy o miłowaniu bliźniego jak samego siebie. Nakaz Jezusa wyznacza nowe standardy w tym zakresie: Po pierwsze – jest to miłość na wzór Jego ofiarnej miłości, po drugie Nowe Przymierze daje nam siłę do miłowania (owoc Ducha – miłość). Przykazanie miłości znajduje się również w mowie Jezusa zwanej „kazaniem na górze”: Mt 5,43-48.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz