czwartek, 28 lipca 2016

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 11

DOBRY PASTERZ  [1] 
Jana 10,1-21 
  1. Czy obraz pasterza i owczarni [2] , którego używa Jezus, jest zgodny ze starotestamentowym wyobrażeniem Boga [3]
  2. Do kogo Jezus kieruje swoją przypowieść? 
  3. W jaki sposób opisany jest pasterz w przypowieści Jezusa? Jaki jest jego stosunek wobec owiec? 
  4. Czym jest „znanie[4]” Boga? 
  5. Kim są „inne owce” [5]
  6. Jakie elementy wspólne dla wcześniejszych mów Jezusa pojawiają się w tym fragmencie? 
  7. Jaki był skutek przemowy Jezusa? 
ŚWIĘTO POŚWIĘCENIA ŚWIĄTYNI [6]
Jana 10,22-42
  1. Jakie intencje mogą stać za pytaniem przywódców żydowskich: „Jeśli to Ty jesteś Mesjaszem, to powiedz nam to otwarcie?” 
  2. Co Jezus mówi o tych, którzy są z Jego owczarni? Jaką obietnicę składa? 
  3. Które stwierdzenie Jezusa jest powodem furii żydowskich przywódców religijnych? 
  4. Jaki był cel dzieł Jezusa w czasie Jego ziemskiej służby? Jaki jest cel cudów dzisiaj?

[1] W 10. rozdziale pojawiają się dwa z siedmiu „Ja jestem” wypowiedzianych przez Jezusa:
- „Ja jestem chlebem życia” (J 6,35)
- „Ja jestem światłością świata” (J 8,12)
- „Ja jestem bramą (drzwiami) dla owiec” (J 10,7)
- „Ja jestem dobrym pasterzem” (J 10,8)
- „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem” (J 11,25)
- „Ja jestem drogą, prawdą i życiem” (J 14,6)
- „Ja jestem krzewem winnym” (J 15,1)

[2] Owce trzymane były w zagrodach otoczonych kamiennym murem. Do zagrody zwierzęta wchodziły przez bramy (praktyką niektórych pasterzy było spanie w poprzek bramy, będąc jednocześnie drzwiami i pasterzami dla owiec). Pasterze musieli pilnować stada przed złodziejami i rozbójnikami, aby ci nie przywłaszczali sobie owiec. 

[3] Bóg jest ukazany jako pasterz Izraela: Rdz 48,15; 49,24; Ps 23; 28,9; 77,20; Iz 40,11; Ez 34,11-31. Izrael jest ukazany jako trzoda: Ps 74,1; 78,52; 79,13; 100,3. 

[4] Znać Boga w języku Biblii oznacza bliską i nacechowaną posłuszeństwem relację z Nim, zob. Jr 31,34; Oz 6,6. „Znać” kogoś oznacza kochać, być oddanym i pozostawać w bezpośredniej relacji z tą osobą. 

[5] Obraz zbierania owczarni w jedno stado w języku ST oznaczał zgromadzenie owiec Izraela rozproszonych wśród narodów (Ez 37,21-24; Mi 2,12). Prawdopodobnie Jezus miał też na uwadze pogan, którzy odpowiedzą na słowa Jezusa i staną się częścią Kościoła. Jezus oddał swoje życie nie tylko za Żydów, ale także za pogan. 

[6] Chanuka, święto Poświęcenia Świątyni, trwało osiem dni i towarzyszyło mu zapalanie lamp i świec w żydowskich domach, stąd jego inna nazwa Święto Światła. Chanuka upamiętniała zwycięstwo Izraelitów nad syryjskim przywódcą Antiochem Epifanesem, który w II wieku przed Chr. podbił Jerozolimę i ustawił w świątyni jerozolimskiej pogański ołtarz. Powstanie machabejskie (166-142) uwolniło Izrael spod dominacji syryjskiej, a 25 dnia miesiąca Kislew (w grudniu) Żydzi oswobodzili świątynię i poświęcili ją na nowo.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz