sobota, 28 maja 2016

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 4

ROZMOWA Z NIKODEMEM
Jana 3,1-21
  1. Kim był Nikodem [1]? Co jest zaskakującego w fakcie, że przyszedł spotkać się z Jezusem? Dlaczego zrobił to w nocy? 
  2. Jakie koncepcje powtórnych narodzin przedstawiają Jezus i Nikodem? 
  3. Czym jest Królestwo Boże, o którym mówi Jezus? 
  4. Woda i Duch [2] – jak rozumieć słowa Jezusa o nowym narodzeniu [3]
  5. Co Jezus chce dać do zrozumienia poprzez porównywanie duchowych narodzin do wiatru [4]
  6. Co daje Jezusowi prawo do wypowiadania się autorytatywnie o rzeczach niebiańskich? 
  7. Jakie starotestamentowe wydarzenie [5] przywołał Jezus w rozmowie z Nikodemem? 
  8. Czym jest Dobra Nowina w świetle wersetów 16-18? 
  9. Jaki podział wśród ludzi kreśli w swojej rozmowie z Nikodem Pan Jezus (w.18-21)? 

NAUKI JANA CHRZCICIELA
Jana 3,22-36
  1. Na czym polegała służba (zadanie) Jana Chrzciciela? 
  2. Co było istotą sporu, o którym wspomina Ewangelista? 
  3. Jak na tę sporną kwestię zareagował Jan? 
  4. Jaki jest sens alegorii i oblubienicy i oblubieńcu? 
  5. Na jakie prawdy [6] o Jezusie zwraca uwagę Jan w wersetach 31-36? 
[1] Nikodem wspomniany jest także w rozdziałach: 7,50 i 19,39, nie ma o nim wzmianki w pozostałych Ewangeliach. Imię Nikodem znaczy „zwycięzca pośród ludzi” i ma greckie pochodzenie. Był „radnym żydowskim”, czyli przedstawicielem Sanhedrynu (Wysokiej Rady) – żydowskiej rady zarządzającej e Judei, składającej się z 71. członków i decydującej w kwestiach religijnych. Członkowie Sanhedrynu sprawowali swój urząd dożywotnio, a wywodzili się z kapłanów, starszych i uczonych w Piśmie. Faryzeusze byli jednym ze stronnictw w obrębie judaizmu. Byli wierni zasadzie, że sposobem zapewnienia sobie przychylności Boga jest czystość doktrynalna i etyczna. Gorliwie przestrzegali rytuałów i czystości religijnej, zgodnie z Prawem Mojżeszowym oraz własnymi tradycjami, które dodawali do starotestamentowych przepisów.
[2] Woda pojawia się w ST jako przenośnia oznaczająca odnowienie duchowe i oczyszczenie (np. Ez 36,24-27). Często pojawia się w połączeniu ze słowem „Duch”: Lb 19,17-19; Ps 51,11-12; Iz 32,15; 44,3-5; 55,1-3; Jer 2,13.
[3] Ludzie nawracający się na judaizm byli określani mianem „nowonarodzonych dzieci” kiedy przyjęli chrzest mający na celu usunięcie pogańskiej nieczystości.
[4] Może Jezusowi chodzi o fakt, że wiatru nie daje się kontrolować, jednak widoczne są skutki jego działania. Działanie Ducha nie poddaje się kontroli człowieka i często wykracza poza możliwości ludzkiego poznania, jednak jego działanie jest niezaprzeczalne i nie daje się pomylić z niczym innym.
[5] Lb 21,4-9
[6] (1) Jezus posiadał niebiańskie pochodzenie (w. 31); (2) znał prawdę na podstawie bezpośredniego doświadczenia (w. 32); (3) Jego świadectwo zawsze było zgodne z Bożym świadectwem (w.33); (4) Chrystus doświadczył pełni Ducha Świętego (w. 34); (5) Ojciec zagwarantował Mu status wyższości (w.35)
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz