środa, 11 maja 2016

EWANGELIA JANA - SPOTKANIE 2

SŁOWO STAŁO SIĘ CIAŁEM (Wcielenie Syna Bożego) 
Jana 1,1-18 
  1. Kim jest Słowo[1]
  2. Wymień kluczowe słowa[2], których używa autor Ewangelii w w.1-18. 
  3. Jakie prawdy[3] o Chrystusie, jako Synu Bożym, ukazane są w wersetach 1-18? 
  4. Który tekst/teksty NT wykazują podobieństwo do Prologu z Ewangelii Jana i mówią o Chrystusie używając podobnych określeń[4]
  5. Kim był Jan Chrzciciel[5]? Czym jest „świat[6]” w w.9-10? 
  6. Co znaczy „przyjąć Chrystusa”? (w. 12) 
  7. Kim są ludzie występujący w wersetach 10 i 11, którzy nie uznali Jezusa ani Go nie przyjęli? 
  8. Pod jakim względem wersety 12-13 są kluczem do zrozumienia sensu Ewangelii Jana? 
  9. Jaka jest różnica między Prawem (Zakonem) a łaską? 
ŚWIADECTWO JANA CHRZCICIELA O JEZUSIE
Jana 1,19-34 
  1. Kim byli kapłani i lewici[7]
  2. O co chodzi Żydom, kiedy pytają Jana, czy On jest Mesjaszem? Dlaczego w pytaniach o Jana pojawia się postać Eliasza[8]? O jakiego Proroka[9] pytają Żydzi? 
  3. Co mówi Jan na temat celu swojego przyjścia i swojej działalności? 
  4. Czym chrzest[10] udzielany przez Jana Chrzciciela różni się od chrztu, który praktykujemy dzisiaj? 
  5. Co wiesz o baranku paschalnym ze ST? Co ma na myśli Jan, nazywając Jezusa „Barankiem Bożym”[11]? Jaką rolę spełniała w ST ofiara z baranka? Czym się ona różni od tego, czego dokonał „Baranek Boży” dla całej ludzkości? 
POWOŁANIE UCZNIÓW
Jana 1,35-51 
  1. Kiedy dwóch uczniów Jana postanawia dowiedzieć się czegoś więcej o Jezusie, co Jezus poleca im zrobić?
  2. Co Andrzej czyni „najpierw”?
  3. Jakie „zgorszenie” Jezusem musiał przezwyciężyć Natanael?
  4. Co pomogło Natanaelowi przezwyciężyć początkową „nieufność” względem Jezusa?
  5. Co sądzisz o postawie „chodź i zobacz”, jaką proponuje Jezus tym, którzy mogliby stać się Jego uczniami? Czy dzisiejszy Kościół mógłby postąpić podobnie?
  6. Co jest zaskakującego w osobach, które Jezus wybiera na swych uczniów?
ZASTOSOWANIE 

W którym momencie życia uznałeś w Jezusie Syna Bożego i Zbawiciela świata? Jak określiłbyś swoje stosunki z Bogiem w tej chwili? Jak wygląda Twój zapał w prowadzeniu innych do Jezusa, w porównaniu z gorliwością Jana Chrzciciela?

Pomoc w studiowaniu: 

[1] Słowo jest tłumaczeniem greckiego słowa logos. W myśli greckiej Logos był bezosobową siłą czy też zasadą porządkującą wszechświat i nadającą mu sens. W Starym Testamencie Logos to Boska mądrość, obecna podczas aktu stworzenia oraz w sprawach ludzkich (Prz 8,12-36; Ps 33,6). Ewangelia Jana wprowadza całkowicie nowy wymiar do greckich i żydowskich pojęć na temat Logosu – nie jest on „czymś”, ale osobą.

[2] Życie, światłość i ciemność, chwała, wiara.

[3] Wieczność Chrystusa (w. 1-3), wcielenie (w. 14-15), chwała Chrystusa (w. 14-18), nierozpoznanie (odrzucenie) Chrystusa (w. 9-11).

[4] Zob. Kol 1,15-19; Flp 2,5-11; Hbr 1,1-8.

[5] Zob. Mt 3,1-6; Mk 1,2-6; Łk 1,5-25,57-80.

[6] Świat w pismach Jana oznacza: fizyczny wszechświat (J 1,9; J 21,24-25), ogół ludzkości (J 3,16; 6,33.51; 12,19), niewidzialny system duchowego zła, podporządkowany szatanowi, wszystko, co on oferuje i co jest przeciwne Bogu, Jego Słowu oraz Jego ludziom (J 3,19; 4,42; 7,7; 14,17; 15,18; 1J 5,19).

[7] Lewici – członkowie plamienia Lewiego, którym na Synaju została powierzona służba kapłańska (Lb 1,50). Po wejściu do Ziemi Obiecanej potomkowie Lewiego nie otrzymali żadnego terytorium, na którym mogliby stworzyć własną strukturę społeczną. Ich jedynym zadaniem była troska o kult świątynny, składanie ofiar, nauczanie Prawa i czuwanie, by było ono przestrzegane (Pwt 17,18; 33,10). W wyniku reformy liturgicznej za czasów króla Jozjasza (622 r. przed Chr.) i centralizacji kultu w Jerozolimie lewici stracili swoje znaczenie. Kapłani jerozolimscy ograniczali ich rolę do personelu świątynnego, spełniającego drugorzędne funkcje kultyczne (2Krl 23,8n). Lewici odzyskali swoją pozycję po powrocie z przesiedlenia babilońskiego i zachowali ją aż do momentu zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian.

[8] Malachiasz zapowiedział, że przed nastaniem „dnia Pańskiego” i sądu ostatecznego powróci prorok Eliasz (zob. Ml 3,23n).

[9] Słowa Pwt 18,18 zrodziły nadzieję, że pewnego dnia pojawi się przywódca ludu na miarę Mojżesza (zob. J 6,14).

[10] Przed nadejściem Jana chrzest przyjmowali tylko prozelici (nie-Żydzi przyjmujący judaizm), na znak oczyszczenia z pogańskiej przeszłości. W Ez 36,25 i Za 13,1, można dostrzec zapowiedź nowego chrztu, który miał nastać wraz z erą mesjańską.

[11] Jezus jest nazywany barankiem także w: 1Ptr 1,19; Ap 5,6.12-13; 12,11; 13,8.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz