środa, 19 września 2018

EWANGELIA MATEUSZA - SPOTKANIE DRUGIE


Czytamy Biblię
1.      Obserwacja – o czym ten tekst opowiada?
2.      Interpretacja – jakie jest znaczenie tekstu?
3.      Zastosowanie – do czego ten tekst mnie wzywa, jak mogę zastosować jego treść w praktyce (w codziennym życiu)?

Tekst czytany i rozważany: Mt 2,1-23

1.      Jakie miejsca wspomniane są w przeczytanym tekście?
2.      Jakie postacie są wymienione przez autora Ewangelii?
3.      Ilu było Mędrców (magów[1]). A co ze znaną w Polsce tradycją pisania na drzwiach K+M+B[2]? Co wiemy o kraju[3] ich pochodzenia? Dlaczego przybyli do Jerozolimy[4]?
4.      Czego dowiadujemy się o Herodzie? Co było powodem strachu Heroda[5]?
5.      Przeczytaj zacytowany przez uczonych w Piśmie, których wezwał Herod, tekst z Księgi Micheasza (zob. Mi 5,1-3).
6.      Czego dowiadujemy się o sposobie komunikowania Boga z człowiekiem z tego fragmentu?
7.      Jaka była reakcja Mędrców na widok Dziecka[6]?
8.      Co wiemy o egipskim epizodzie z życia Jezusa?
9.      Przeczytaj zacytowany przez Ozeasza 11,1 w kontekście.
10.  Jak potoczyły się losy Marii, Józef i Dziecka po powrocie z Egiptu do ziemi Izraela?
11.  Jaką role odgrywają cytowane przez Mateusza fragmenty pism Biblii hebrajskiej?

Zadanie domowe
1.      Przeczytaj Ewangelię Mateusza w całości (w ciągu najbliższych dwóch tygodni)
2.      Jak w praktyce wygląda w Twoim życiu słuchanie głosu Boga?
3.      Przepisz do zeszytu i sparafrazuj wybrany fragment z trzeciego rodzaju tej Księgi.


[1] Magami nazywano babilońskich i perskich kapłanów, biegłych w naukach o ciałach niebieskich. Zajmowali się oni astrologią, astronomią, studiowali też  medycynę, matematykę i nauki przyrodnicze. W czasie niewoli babilońskiej Izraela święte pisma Żydów stały się również obiektem badań magów.
[2] Daniel Kalinowski w artykule zamieszczonym na stronie www.acalyludpowieamen.pl/kmb-2015 pisze: W XVIII wieku upowszechnił się zwyczaj święcenia złota, kadziła i… kredy. Poświęconą kredą zaczęto oznaczać drzwi wiernych upatrując w tym kontynuację starotestamentowego zwyczaju (por. Wj 12,1). Czynność znaczenia drzwi wykonywano w dzień Trzech Króli co doprowadziło do pewnej pomyłki. Pierwotnie słowa błogosławieństwa „Christus Mansionem Benedicat” (Niech Chrystus błogosławi temu domowi) zapisywane były w skrócie jako C†M†B. Polacy zastępowali często łacińskie „c” polskim „k”, a przy okazji w niepamięć puścili znaczenie skrótu. Z pomocą w uzupełnieniu luki przyszło święto Trzech Króli i wśród niedoszukujących się głębszych sensów ludzi powstało przekonanie, że pod tym skrótem kryją się imiona tych trzech króli: Kacper, Melchior i Baltazar – przy okazji krzyże „†” zastąpiono plusami.
[3] Określenie Wschód odnosi się to terytoriów Mezopotamii.
[4] Jerozolima była religijną stolicą wszystkich Żydów. Panował w niej Herod, który był królem Żydów.
[5] Herod przez całą swoją karierę polityczną toczył walkę o utrzymanie władzy. W tej walce o władzę zamordował kilku swoich synów, żonę Mariamme i teściową, ponieważ był przekonany, że chcą zagarnąć jego królestwo.
[6] Złożenie darów było symbolem poddaństwa. Kadzidło to białe bryłki żywicy, uzyskiwanej z pewnych gatunków drzew w Arabii. Przy spalaniu wydziela aromatyczny zapach. Kadzidło było szeroko używane na starożytnym Bliskim Wschodzie zarówno do celów domowych jako perfumy czy pachnidło, jak i w rytuałach religijnych jako ofiara czy tez do odpędzania demonów. Używanie kadzidła w kulcie izraelskim było tak samo powszechne, jak jego zastosowanie w rytuałach kananejskich. Stosowano je jako dodatek do ofiary pokarmowej (neutralizacja odoru spalanego mięsa) i jako część porządku ofiarnego palone dwa razy dziennie na złotym ołtarzu wewnątrz sanktuarium tylko przez kapłanów. Płynna mirra była kosmetykiem, a także składnikiem świętego oleju, używanego do namaszczenia kultowego (Wj 30,23-25). Mirry używano jako środka uśmierzającego ból (po zmieszaniu jej z winem) oraz do namaszczenia ciała przed złożeniem do grobu (zmieszanej z aloesem).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz