środa, 31 stycznia 2018

KSIĘGA RODZAJU - SPOTKANIE PIĄTE

Tekst rozważany: Rdz 10,1-11,26

1.      Jaką prawdę o Bogu podkreśla przeczytany fragment?
2.      Czego dowiadujesz się z tekstu o człowieku?
3.      Jak możesz zastosować poznane prawdy w swoim życiu?

Tablica narodów (Rdz 10)
Jakiej postaci[1] autor biblijny poświęca najwięcej uwagi? Dlaczego?

Wieża Babel (Rdz 11,1-9)
- Czym jest kraina Szinear[2]?
- Co w działaniach podjętych przez ludzi (Rz 11,1-4) stoi w sprzeczności z wolą Boga?
- Jaki jest cel działań mieszkańców ziemi[3]?
- W jaki sposób opisane jest działanie Boga?
- Kiedy miasto, które mieli zamiar budować ludzie, otrzymało nazwę? Co oznacza „Babel[4]”?

Potomkowie Sema (Rdz 11,10-26)

Zadanie do wykonania
Przeczytaj tekst: Rdz 11,27-15,21
Przepisz fragment dotyczący spotkania Boga z Abramem (Rdz 15) i sparafrazuj.


[1] Nimrodowi – „pierwszemu mocarzowi na ziemi i zdolnemu myśliwemu”. Nimrod to imię zhebraizowane, od czasownika mar ad, „buntować się”. Imię „Nimrod” może zostać odczytane dosłownie jako: „my się zbuntujemy”.
[2] W Biblii nazwą Szinear określa się równinę babilońską (mezopotamską), czyli krainę w dolnej części dorzecza Tygrysu i Eufratu.
[3] Budowa miasta i wieży były okazaniem przez człowieka ambicji i kolektywnej pychy. Ludzie chcieli stworzyć sobie „imię” to znaczy cechowali się nieumiarkowaną chęcią posiadania władzy i zbudowania wielkiego imperium, czego znakiem i wyrazem była wieża sięgająca nieba. Wbrew poleceniu Boga ludzie nie chcą rozproszenia i zaludnienia ziemi (por. Rdz 1,28; 9,1.7). Podobnie jak wcześniej Adam i Ewa, ludzie grzeszą pychą, jednak tym razem grzech jest kolektywny, ale podobnie skierowany przeciw Bogu i jego planom. Niepohamowana pycha ludzi i ich ambicje były zamachem na uniwersalne panowanie Boga, stąd miasto nie otrzymało imienia, które mogło zapewnić jedność społeczności i sławę budowniczym, natomiast jego nazwa będzie się odtąd kojarzyć z pomieszaniem języków: będzie to „Babel” (pomieszanie) (za: Stefan Szymik, „Wieża Babel” P. Bruegla czytana oczami biblisty).
[4] „Babel” – pomieszanie. Autor wywodzi tę nazwę od czasownika bālal (pomieszać, zmieszać), jednak jest to etymologia ludowa i nieuzasadniona, gdyż „Babel” odpowiada akadyjskiemu Bab-ili (brama bogów) i nawiązuje do Babilonii i astralnych kultów religijnych sprawowanych w tym mezopotamskim mieście. W tym dopowiedzeniu zawarta została ukryta polemika, a opowiadanie otrzymało element krytyki kultu pogańskiego (za: Stefan Szymik, „Wieża Babel” P. Bruegla czytana oczami biblisty).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz