Dz 24, 1-9
- Kto przybył do Cezarei w ślad za Pawłem?
- Jak oceniasz pochlebstwa, którymi obsypuje namiestnika retor?
- Jakie zarzuty stawia Pawłowi Tertullos (Tertyllos)?
- Czy oskarżenia przedstawiane przez stronę arcykapłana są uzasadnione?
Dz 24,10-21
- Ile tzw. mów obronnych wygłasza Paweł na kartach Dziejów?
- Czego dowiadujemy się o przyczynach przybycia Pawła do Jerozolimy?
- Jakim określeniem nazywa Paweł swoją wiarę w Chrystusa?
- Co Paweł mówi o sobie swojej wierze i nadziei?
Dz 24,22-27
![]() |
"Gdy Paweł zaczął mówić o sprawiedliwości, wstrzemięźliwości i nadchodzącym sądzie, przestraszony Feliks przerwał: Na teraz odejdź. Gdy znajdę czas poślę po ciebie" (Dz 24,25) |
- Jaką decyzję podjął Feliks wobec Pawła?
- Co wzbudziło niepokój Feliksa, kiedy słuchał wypowiedzi Pawła w sprawie wiary w Chrystusa?
- Do kogo można by dzisiaj porównać Feliksa?
- Dlaczego Feliks postanawia zatrzymać Pawła w areszcie domowym?
- Czy na miejscu Pawła pomyślałbyś o dyskretnym przekupieniu namiestnika?
Określ swój osobisty stosunek wobec usprawiedliwienia/ sprawiedliwości, wstrzemięźliwości i przyszłego sądu?
INFORMACJE POMOCNE DO STUDIOWANIA
Retorzy byli wykształconymi mówcami. Tertullos był Żydem, który otrzymał staranne wykształcenie w prawie rzymskim, posiadł więc umiejętności właściwe prokuratorom i adwokatom sądowym, dzięki czemu uczestniczył w najtrudniejszych zatargach i sporach wnoszonych do władz rzymskich. Religijni i polityczni zwierzchnicy żydowscy chętnie korzystali z usług rodaków zgłębiających rzymskie prawo i mentalność, aby w razie potrzeby wykorzystać je dla przeforsowania racji żydowskich.
O stwierdzeniu Pawła „oddaję cześć Bogu naszych ojców” tak pisze David H. Stern: „Takiej właśnie odpowiedzi udziela dzisiejszy Żyd mesjanistyczny swoim rodakom, mającym go za odstępcę. Bóg, któremu oddajemy cześć, to jedyny Bóg – Bóg naszych ojców”.
„Mam nadzieję, że (…) nastąpi zmartwychwstanie sprawiedliwych i niesprawiedliwych”. Stary Testament zapowiadał zmartwychwstanie ciała. Abraham wierzył, że Bóg mógł wskrzesić Izaaka (Hbr 11,19; Rdz 22,5), Hiob wierzył w zmartwychwstanie ciała (Hi 19,25-27), Dawid był pewien, że Bóg nie dopuści, aby Jego Święty czo ona sam pozostał w grobie (Ps 16,9-10). Izajasz i Daniel prorokowali o przyszłym zmartwychwstaniu (Iz 26,19; Dn 12,1-3). W Nowym Testamencie pojawiają się wzmianki o różnych rodzajach zmartwychwstania: Łk 14,13-14; J 5,28-29; Hbr 11,35; Flp 3,11.
Sprawiedliwość (gr. dikaiosynē) odnosi się do zbawczej męki i śmierci Jezusa, który sprawił, że usprawiedliwienie z grzechów stało się dostępne dla każdego człowieka (zob. Rz 3,21-26; 5,8)
Wstrzemięźliwość (gr. enkrateia) oznacza podatność na powstrzymywanie się od tego co gnuśne i złe (zob. Ga 5,22-23)
Przyszły sąd (gr. krima tou mellontos) uwydatnia odpowiedzialność za podejmowane wybory życiowe, których dobre lub złe skutki nie pozostaną bez nagrody albo kary (zob. 1Kor 3,1-15).
Wzgląd na sprawiedliwość, wstrzemięźliwość i przyszły sąd określa respektowanie trzech wymiarów czasu: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz