Tekst rozważany: Rdz
11,27-15,21
1.
Jaką
prawdę o Bogu podkreśla przeczytany fragment?
2.
Czego
dowiadujesz się z tekstu o człowieku?
3.
Jak
możesz zastosować poznane prawdy w swoim życiu?
Wspólne
czytanie: Rdz 12,1-9; Rdz 13,1-18; Rdz 14,17-24; Rdz 15,1-21
Historia Abrahama
Księga
Rodzaju 11,27-25,11
Powołanie
-
jakie Boże obietnice zawierały się w powołaniu Abrama[1]?
-
jak zareagował Abram na Boże wezwanie?
-
w jaki sposób Abram pielęgnował swoją więź z Bogiem?
Jakie miasta pojawiają się w
tekście biblijnym[2]?
Bóg mówi do Abrama
-
przeczytaj wszystkie wypowiedzi Boga skierowane do Abrama, co jest w nich
stałym i powtarzającym się elementem?
Przymierze
-
Przeanalizuj sposób zawarcia przymierza[3] Boga z
Abramem (zob. też Jer 34,18)
Zadanie do wykonania
Przeczytaj
tekst: Rdz 16,1-18,33
Przepisz
fragment dotyczący spotkania gościny Boga u Abrahama (Rdz 18,1-15) i
sparafrazuj.
[1] Ziemia (źródło utrzymania),
rodzina i dziedzictwo były najważniejszymi elementami starożytnego
społeczeństwa. Ziemia określała tożsamość. Potomkowie oznaczali przyszłość.
Dzieci troszczyły się o sprawy rodziców i przedłużały linię rodu. W niektórych
religiach Bliskiego Wschodu posiadanie dzieci uważano za istotne dla
zapewnienia sobie wygodnej egzystencji w zaświatach. Gdy Abram zrezygnował ze
swojego miejsca w domu ojca, wyrzekł się tego bezpieczeństwa. Przetrwanie,
tożsamość, przyszłość i bezpieczeństwo złożył w ręce Boga.
[2] Ur chaldejskie (11,38), Charan
(11,31), Sychem (12,6), Hebron (13,18), Betel i Aj (12,8).
[3] Zgodnie ze starożytnym
zwyczajem Wschodu, obie strony zawierające przymierze przechodziły pomiędzy
oddzielonymi częściami zabitych zwierząt, symbolicznie potwierdzając, że są
gotowi położyć swoje życie za wypełnienie postanowień umowy, którą zawiązywali.
W opisie z Ks. Rodzaju tylko Bóg, którego obecność symbolizowały dymiący piec i
płonąca pochodnia, przeszedł pomiędzy częściami zabitych zwierząt, podczas gdy
Abram był jedynie widzem tego „pokazu Bożej łaski” (za: D. Baron, w: W.
MacDonald, „Komentarz biblijny do Starego Testamentu”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz